Atyavilág. Mondom, hogy nem a legjobban sikerült PKD-könyv. Mégis nehéz elképzelni, hogy ezt ugyanaz az ember írta, aki később olyan remekeket tett le az asztalra, mint az Ubik vagy a Valis. Persze árnyalnunk kell a képet, hiszen már itt feltűnik egy sor olyan toposz, és téma ami később integráns része lesz a Dick-i mitológiának. Nézzük először, hogy mi a rossz.
Előszöris nincsenek karakterek. Ted Bartonról az égeagyadta világon semmit nem tudtunk meg, azon kívül, hogy szeretett Millgate-ben lakni, és hogy hülyét kap a feleségétől. William Christopherről sem derült ki semmi, ahogy valójában senki másról sem - tekintve, hogy a maradék három beszélő szereplőről kiderült, hogy zoroasztriánus istenek. Nem utálunk és nem szeretünk senkit, nem igazán tudjuk, hogy ki mit és miért csinál. Nincs elbukás, sem fejlődés.
Másodszor: olyan random dolgok történnek ebben a regényben, hogy az valami csoda. Nincs semmi felépítés, nincsenek nagy fordulatok, a harmincadik oldalon nagyjából már láttuk is a Millgate fölé magasodó isteneket, az tizediken meg azt, hogy a Peter Trilling nevű szociopata kisfiú gólemeket mozgat. Valahogy az egész nem áll össze, szétfolyik. Ennek az is oka lehet, hogy a regény egy novellából nőtte ki magát: nem tudom, az eredetit nem olvastam.
Harmadszor: a regény lezárása akkora WTF, hogy már magyar kifejezést sincs kedvem találni erre az angol betűszóra. Tisztázzuk: a tizenkét-három éves Mary – akit egyszer már láttunk meztelenül a regény folyamán – kap egy új testet a két főhőstől: olyan érzékien megénekelt, szexi felnőtt nő lesz belőle, hogy a kamaszkori álmait kiélő Ted csak sóhajtozik; aztán a nő ugye beleépül, belesimul a tájba, csak azért, hogy főhősünk… De inkább megmutatom:
„Felidézte a karcsú, ragyogó test látványát. Egy vékony alak, ami feloldódik a kora reggeli nedves talajban. A fekete haj és a szemek villanása, ahogy a lény elhúzódott tőle, beleolvadt a Földbe, az otthonába. Vörös ajkak, fehér fogak. A meztelen végtagok csillogása – és vége. Eltűnt.