Hétfőn az OIV jelentésére alapozva megírtuk, hogy a világ komplett borpiacának 243 millió hektoliteres méretének a rozépiac körülbelül 10 százalékát jelenti. Varga Bálint, a Varga Pincészet tulajdonosa a Fix TV-nek adott hétfő esti interjújában arról beszélt, ez a szám itthon magasabb, 15 százalék körüli. „Évről évre tíz százalék körül növekszik itthon a rozéként eladott borok száma. Mi nagyon sok rozét értékesítünk, a mi értékesítünk idén úgy fog összeállni, hogy minden harmadik eladott palackunkban rozé lesz. Tíz évvel ezelőtt minden századik palackunkban volt rozé” — mesélte Varga Bálint.
A Varga Pincészet ügyvezetője a rozék felemelkedését a megváltozott fogyasztói trendekben látja, miszerint a könnyed fehérborok és rozék (és a belőlük készült fröccs) egyre inkább felváltják a sört a szórakozóhelyeken, a fogyasztók ugyanis a friss, gyümölcsös jegyeket keresik a vörösboros érleltebb, karakteresebb jegyei helyett: „Mi évente 50-60 százalékkal több rozét értékesítünk, és érezzük a változást. A Balaton-parti büfékben tíz éve úgy nézett ki a helyzet, hogy tíz értékesített pohárból volt nyolc sör és két olaszrizling-fröccs, míg ma tíz pohárból legalább öt-hat rozéfröccs.”
Varga Bálint szerint egy rozénál elsősorban a gyümölcsösség és a határozott savtartalom a döntő, hiszen egy jó, tehát nem lomha és nem is bántó sav felerősíti az ízeket, és ha fröccsöt készítünk a borból, annak is tartást ad. A leggyümölcsösebb, epres rozék pinot noirból készülnek, a kékfrankosból szedret és málnát lehet elővarázsolni, mesélte Varga Bálint, aki a rozék esetében a technológia fontosságát is hangsúlyozta.