Kiderült, hol a legjobb élni Magyarországon
Az elmúlt évek trendjei idén is tovább folytatódtak.
A Balaton környékének legismertebb borászai és vendéglátósai összefogtak, hogy rendbe szedjék a tópart turizmusát és gasztronómiáját. Rámennének az olaszrizlingre, a helyi termékekre, hosszú távon pedig egy egész évben élhető és élvezhető Balaton lebeg a szemük előtt.
Március 21-én a húsz legismertebb balatoni borász és vendéglátós jelképesen a tó közepén alakította meg a Balatoni Kört, hogy összefogásukkal, a helyi termékekre építő régióközpontú gasztronómiával és innovatív megoldásokkal magasabb szintre emeljék a vendéglátást. Délben indultak Balatonfüredről Siófokra a tó egyik emblematikus hajójával, a Kelénnel, az összefogás jegyében összekötve a két partot.
A tó közepére érve az alapítók négy méteres Balaton-sziluettet raktak ki boraikkal megtöltött poharakból és ezekkel koccintva alapították meg ünnepélyesen a Balatoni Kört. Ezután vendégeiket kínálták meg a borokon kívül az alapító éttermek, egy cukrászat és pálinkaház ízelítőivel. Stratégiai partnerként meghívták a Magyar Turizmus Zrt, a Balaton Turizmus Szövetség, a Balaton Fejlesztési Tanács és a Bahart vezetőit, valamint a szőlő-borágazat fejlesztéséért felelős miniszteri biztost, hogy a hajóút alatt a régió számára kialakítandó jövőképről tárgyaljanak.
Akár az országimázs is épülhetne a Balatonra
Dr. Kiss Eliza miniszteri biztos kiemelte, a Balatonra kell építeni a bormarketingen túl akár az országimázst is, mivel az arculatépítés fő értékeit egyesíti itt páratlan környezetben a borturizmus és a régiós gasztronómia, melyeknek látványos fejlődését láthattuk az utóbbi években. A turizmus képviselői is hasonlóképp nyilatkoztak.
A Balatoni Kör alapítói fő céljaikkal kapcsolatban fontosnak tartották, hogy a szűk nyári szezonon túl négy évszakos szezonalitás alakuljon ki a tóparton. Az alapítók már most ezt képviselik, egész évben nyitva tartanak, de szeretnék, ha ez általánossá válna a Balatonnál. Nemcsak a gasztronómia és a vendéglátás magasabb szintre emelése a céljuk, hanem általában a balatoni életminőség javítása a régióközpontú szemléletmód révén, összefogásukkal természetes egységként kezelve a Balatont. Távlati céljuk a Balaton arculati elemeinek jobb kidolgozása és egy jövőkép kialakítása a régió számára.
Kardos Gábor szervező (egyben a Mandiner gyakori vendégszerzője) kiemelte: „Ilyen egész Balatont felölelő összefogásra korábban nem volt példa, még a régebbi időkben sem. Az alapítók közül több esetben már az új generáció képviseli a családot, melynek neve hosszú évek alatt az általuk képviselt minőség jelképévé vált. Külön-külön is elismerést vívtak ki maguknak, illetve cégüknek, most azonban azért fognak össze, hogy a régióközpontú szemléletmód megerősítésével új perspektívát nyithassanak a balatoni vendéglátás számára. Nagy öröm megtapasztalni, milyen kreatív energiákat szabadít fel ez a közös munka, a közös célok érdekében.”
Rámennének az olaszrizlingre
A Balatoni Kör nem csupán az alapító pincészetek marketing-szervezeteként jön létre, hanem elsősorban közérdekű, összbalatoni célok szolgálatára. Ezért nem elsősorban új tagok felvételével tágítanák a Kört, hanem inkább azzal, hogy fő projektjeik eleve nyitottak lesznek az elveikkel azonosuló partnerek számára. Egyik fő törekvésük például a Balaton borának elkészítése, egységes címkével és jól azonosítható stílussal, de nem csupán tagjaik boraiból, hanem olyan rendszerben, melyhez mások is csatlakozhatnak.
Az első ilyen közös balatoni bor várhatóan egy olaszrizling lesz, mivel az ország mindmáig legelterjedtebb szőlőfajtájával kapcsolatban a balatoni borrégióra történelmi felelősséget ró az a tény, hogy a versenyeken és a piacon legelismertebb olaszrizlingeknek már ma is több mint kétharmada balatoni. A Balatoni Kör nemzetközi szinten is innovatív megoldással egy új fajtavédjegy és logó bevezetését javasolná a korábban sokszor tömegborként kezelt fajta megítélésének javítása érdekében.
A Balaton meghatározó arculati elemeinek jobb kidolgozását stratégiai célnak tekintik. Ezért is hirdettek meg a képző- és iparművészeti egyetemekkel együttműködve egy „Szíves Balaton” logópályázatot, melyet a helyi termékekre, elsősorban balatoni borokra és halakra épülő, a nyári szezonon túl is munkahelyeket teremtő minőségi régióközpontú vendéglátás védjegyeként vezetnének be. A korábban létrejött Badacsonyi Kör épp azért kezdeményezte a tó mindkét partját felölelő összefogás keretében egy Balatoni Kör megalakítását, mert számos célkitűzésük csupán ebben a keretben valósulhat meg.
Balatoni termékeket a Balaton-partra!
A vendéglátásban szeretnék elérni azt, ami a példaként emlegetett francia vagy olasz régiókban már általános, hogy helyi termékekre és helyi borokra épüljön a kínálat. Ezzel kapcsolatban kiemelt probléma, hogy a balatoni halászat felfüggesztése miatt idén gyakorlatilag nem juthatnak legálisan balatoni halhoz az éttermek.
Ez nem csupán a minőségi gasztronómia számára jelent csapást és jelentős visszalépést, hanem turisztikailag is komoly versenyhátrány a horvát tengerparttal, vagy akár Európa nagy tavaival szemben a Balaton számára, mivel itt a vendégek ma nem kaphatják meg azt, ami a legtöbb vízpart arculatát hagyományosan meghatározó, képeslapokon is megjelenő emblematikus élmény, hogy a halászhajók kikötnek, friss halat árulnak és hálóikat a parton szárítják. Az orvhalászat problémáját is a halászat privatizációja oldhatná meg.
A Balatoni Kör tehát ebben a nehéz kérdésben sem éri be a problémák felemlegetésével, hanem konkrét megoldási javaslatokat tesznek.
Már az előszezonban szeretnék elindítani Borpart nevű akció- és rendezvénysorozatukat, melyben szintén részt vehetnek az alapítókon kívül más partnerek is. A nyári turistacsalogató fesztiváldömpingből kiemelkedve szeretnék felhívni a figyelmet arra, hogy nem elég egy-két napra reklám-eseményekkel és ideiglenes fabódékkal jól működő vendéglátás látszatát kelteni, mert ennél a régió fejlődése szempontjából sokkal fontosabb, hogy egész évben jól működő minőségi vendéglátó helyek legyenek a tóparton.
Ilyen helyek már ma is vannak a Balatonnál, a Borpart ezeknek élményszerű megismerését tenné lehetővé újszerű megoldásokkal: „kóstoljuk körbe a Balatont!” - például hajóval vagy kerékpárral, közben hangulatos fényképekkel, vagy akár vicces videókkal, rövid beszámolókkal megörökítve a tó körbekóstolását. Ezek közül a legjobbakat a Balatoni Kör díjazni fogja, különféle kategóriákban.
A Borpart kiemelt rendezvényein a borász, séf, cukrász vagy pálinkamester mutatja be élőben termékein keresztül szakmája érdekességeit és életfelfogását, valamint élő zenével egészül ki a program. A Borpart tehát a tó legkiválóbb vendéglátó helyeit kötné össze térben és időben, a tó körbekóstolását élménytúrává tevő programsorozattal, új minőségi alternatívát teremtve a fesztiváldömpinghez képest.
A Balatoni Kör alapító tagjainak névsora:
- Bergmann Ernő (Bergmann Cukrászat - Balatonfüred)
- Bezerics Dániel (Bezerics Borház – Keszthely)
- Bujdosó Ferenc (Bujdosó Szőlőbirtok és Pincészet – Balatonlelle)
- Csapody Balázs (Kistücsök Étterem, Borpince és Vinotéka – Balatonszemes)
- Dobai András (Kredenc Borbisztró – Balatonfüred)
- Gál Attila (Miakő Étterem és Borház – Köveskál)
- Istvándy Gergely (Istvándy Pincészet – Badacsony)
- Jásdi Attila (Jásdi Pince – Csopak)
- Légli Ottó (Légli Szőlőbirtok – Balatonboglár)
- Kardos Gábor (szervező, a Badacsonyi Kör ügyvivője)
- Kovács Tamás (Szent Donát Birtok – Csopak)
- Konyári Dániel (Konyári Pincészet – Balatonlelle)
- Laposa Bence (Laposa Birtok – Badacsony)
- Martonosi Zsolt (Baricska Csárda – Balatonfüred)
- Nagy László (VSOP Balaton-felvidék, a Sabar borház borásza)
- Nagy Miklós (Hotel Bonvino, Neptun Panzió, Borbarátok Vendéglő - Badacsony)
- Pach Gábor (Zimek Pálinka Manufaktúra – Zamárdi)
- Szeremley László (Szeremley Birtok – Badacsony)
- Trombitás Tamás (Trombitás Borház – Szentbékálla)
- Váli Péter (Válibor - Badacsony)