Hahó, mindenszaristák, hát nem ízletes a román-osztrák kolbászkerítés?
Olyan megszorításokkal indul az év az agyonsztárolt mintaállamokban, melyekről „lemaradó” kis hazánkban Bokros Lajos óta ember nem álmodott. Kohán Mátyás írása.
Igencsak erős programja lesz az idei Borjog és bormarketing konferenciának. Szó lesz a hegyközségek átszervezéséről, a nemzeti borkiválóságokról, a hazai borászoktatásról, Tokaj történetéről, termelési potenciáljáról, az elmúlt évek változásairól. Szóba kerül a hazai kézműves pezsgő, egy toszkán és egy francia példa, valamint az osztrák csoda.
2014. február 27-re konferenciára hívják a borászokat, szakújságírókat, jogászokat, kormányzati szervek képviselőit, bormarketing szakembereket és minden érdeklődőt, hogy megvitassák az aktuális borjogi kérdéseket és párbeszédet kezdeményezzenek a hazai bormarketing irányvonalairól. Az esemény szervezője dr. Prónay Bence, jogász és Rókusfalvy Pál, borász, marketingszakember. A kétszáz fősre tervezett konferencia kiemelt célja, hogy felületet biztosítson a szőlőbor-ágazatot segítő véleményformáló gondolatoknak és teret adjon a szakmát érintő érdemi kommunikációnak.
A délelőtt a borjogé
Délelőtt tízkor Fazekas Sándor vidékfejlesztési miniszter és Tiffán Zsolt borász megnyitójával kezdődik a program, ezt követően dr. Feldman Zsolt, a Vidékfejlesztési Minisztérium agrárgazdaságért felelős helyettes államtitkára beszél arról, mi a helyzet a papírmunkával, hogyan csökkennek a borászok adminisztrációs terhei.
11.10-kor Tornai Tamás, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa elnöke beszél a HNT új vezetésének céljairól, valamint az újjáalakult hegyközségek irányításával kapcsolatos tudnivalókról. Egy rövid kávészünet után Nagy Attila, a Vidékfejlesztési Minisztérium Agrárpiaci Főosztály osztályvezetője vázolja fel a a szőlő- és borágazatban elérhető támogatások rendszerét. Őt egy bormarketinges kitérővel dr. Kiss Eliza a hegyközségek megújításáért és a szőlő-bor ágazat fejlesztésért felelős miniszteri biztos követi, aki a Nemzeti Borkiválóságok Program céljairól, tapasztalatairól, eredményeiről számol be.
Délután egykor dr. Molnár Péter tart előadást a hazai szőlész-, borászoktatás és a kutatóintézetek helyzetéről, valamint a HNT új vezetésének témát érintő céljairól. A borjogi szekciót dr. Pókecz Kovács Attila, a Pécsi Tudományegyetem tanszékvezetője zárja, aki a magyar borjog előtt álló kihívásokat tekinti át.
A délután a bormarketingé és Tokajé
Az állófogadást követően délután háromkor a nem is olyan régen már nyilvánosan is tállyai borásznak állt Alkonyi László, a tokaji dűlők Bél Mátyás-féle besorolását rekonstruáló borszakíró, az egykori Borbarát magazin főszerkesztője ad rövid történeti áttekintést Tokaj-Hegyaljáról. Ezt követően az esemény kiemelt támogatója, az átalakulóban lévő Tokaj Kereskedőház felügyelőbizottságának elnöke, Tombor András értékeli a borvidék jelenlegi helyzetét és számol be az eddigi történésekről.
Hogy milyen termelési potenciál rejlik a tokaji borvidékben, azt dr. Lukácsy Györgytől, a Budapesti Corvinus Egyetem adjunktusától lehet majd megtudni. Délután négy körül Franz Reinhard Weninger soproni-burgenlandi borász mesél majd az osztrák csodáról – lehet, hogy pont ez lehet a követendő példa a magyar borok és Tokaj számára?
Az este a pezsgőről és a beszélgetésről szól
Az utolsó szekcióban öt órától Tim Banks, a toszkán Ornellaia borászat marketingese ad elő beszédes címmel: bor, brand, ikon. Olaszországból Franciaország felé tekintünk: dr. Olivier Serra, a bordeaux-i egyetem tanára osztja meg a közönséggel, milyen szabályai vannak a borok forgalomba hozatalának Franciaországban. Kicsivel este hat óra előtt a tavaly a borászok borászának választott Szentesi József mondja el, mik a hazai kézműves pezsgőkészítés lehetőségei, és hol tart ma ez a műfaj.
A konferenciát este fél hétkor egy irányított kerekasztal-beszélgetés zárja, ahol a regionális bormarketingről osztja meg gondolatait dr. Mészáros Gabriella, a Borkollégium tanára, Debreczeni Mónika, a Vylyan pincészet tulajdonosa, Borbás Marcsi műsorvezető, Zsidai Roy étteremtulajdonos, Winkler János, a Tokaj Kereskedőház fb-tagja, Horváth Gergely, a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgató-helyettese, valamint Vörös Attila, a Metropol borra specializálódott újságírója.
A konferencia a Boscolo-hotelben lesz, ezen a honlapon lehet rá jelentkezni. A konferenciáról természetesen a Mandiner.bor is be fog számolni.