Visszhangzik Európában: ez a megállapodás nagy győzelmet jelent Magyarországnak
Ausztriát kellett meggyőzni.
Az osztrák kormány ismét bevezetné a pezsgők 2005-ben már kivezetett jövedéki adóját, így áfával együtt palackonként 90 centtel drágulna Ausztriában minden pezsgő. Az osztrák borászok bírálják az ötletet, a Schlumberger külföldre költözéssel fenyeget.
Hetvenöt eurócentes jövedéki adót vetne ki a pezsgőkre az osztrák kormány, ami az áfával együtt 90 centtel drágítaná meg palackonként az italokat. 1995 és 2004 között már volt egy ilyen adónem Ausztriában, ám 2005-ben kivezették. Most a 18 milliárdos deficit befoltozására kitalált adócsomag részeként ismét bevezetnék.
„A pezsgők megadóztatása diszkriminatív, ostoba ötlet, ami hosszútávon kicsinál minket” – mondja a Falstaffnak Eduard Kranebitter, a Schlumberger vezérigazgatója. A piacvezető osztrák pezsgőpincészet szerint romboló hatású és a lehető legnagyobb mértékben unfair ez az ötlet, ugyanis az osztrák pincészetek egyáltalán nem járnak jól vele, a dömpingáron értékesítő olaszok ellenben nagyon is. Egy EU-szabályozás miatt a 3 bar alatti nyomást tartalmazó palackokat nem lehet megadóztatni, így az osztrák piacon eddig is népszerű olasz gyöngyözőborok és proseccók elég jó versenyelőnyhöz juthatnak.
A Kurier cikkéből kiderül: a Schlumberger literenként 1,10-1,30 euróért vásárolja fel a pezsgőihez szükséges alapbort, nagyrészt 450 osztrák borásztól. A vezérigazgató szerint Olaszországban ennek legfeljebb felét kell fizetnie egy pezsgőgyártó cégnek. Nemcsak a bort, de a címkéket és kartonokat is Ausztriából szerzi be a cég, a pezsgők tervezett jövedéki adója miatti piacvesztés okozta bevételkiesés azonban szerződései felülvizsgálatára készteti a Schlumbergert. Középtávon akár egy előnyösebb feltételeket kínáló külföldi országba is átköltözhetnek, a Falstaff szerint a tulajdonos Emil Underberg fejében a cég értékesítésének ötlete is megfordult már.
„Negyvenmillió eurós bevételt remél a kormány ettől az adónemtől. Viszont csak 20 millió euró jön be reálisan, hamis ugyanis az az adat, hogy évente 40 millió palack pezsgőt és Champagne-t adnának el az osztrák piacon. Körülbelül 25 millió palackról van szó, a többi olasz gyöngyözőbor, amit nem érintene a pezsgők jövedéki adója” – fogalmaz a Kuriernak Eduard Kranebitter, aki szerint a 3,74 eurós palackonkénti pezsgő-átlagárat igencsak megdobná a 90 eurócentes jövedéki adó, és a piacot is könnyen átrendezheti.
A Falstaff szerint a koalíciós tárgyalásokon az ötlet mögött tetten érhető volt az az ideológia is, hogy a pezsgő luxustermék, így aki megteheti, hogy ilyet fogyasszon, annak van pénze, tehát azt is megteheti, hogy többet fizet érte. A Schlumberger-vezér szerint viszont a palackonkénti 30 eurós átlagárú Champagne-oknál nem oszt, nem szoroz annyira a 90 centes plusz jövedéki adó, mint az alacsonyabb árszintű termékeknél.
A napilap egy korábbi cikke emlékeztet: pont 1995 és 2004 között futott fel Ausztriában az olasz gyöngyözőborok értékesítése és piaci részesedése.