A meccs is félbeszakadt: összebalhéztak a románok Koszovóval
Románia azon országok közé tartozik, amely nem ismeri el Koszovót független államnak.
A tervek szerint májusban Badacsonyban kezdődik a hajóépítés, a Balatonon pedig idén nyáron már külön, strandtól strandig tartó látványos versenyeket is rendeznének a polinéz proáknak.
Balatoni vitorláshajót egy használt szörfdeszka árából? Lehetséges: idén nyártól egy teljesen újfajta hajóépítési és vitorlázási szokást szeretnének meghonosítani a Balatonon és más magyar vizeken a bambuszrudazatos ősi polinéz versenycsónak, a proa közösségi megépítésével és strandversenyek rendezésével.
Múlthét végén zárult Budapest Boat Show, melynek idei díszvendégeként az ötletgazda Kardos Gábor bemutatta az első balatoni versenyproát, a Vulkánt, amelyet a földkerülő vitorlázó, Méder Áron már ki is próbált a tavon. Új-Zéland vizeit pontosan ilyen hajók népesítik be, tehát a szerkezet a Csendes-óceáni viszonyok közt is megállja a helyét.
A proa egy viszonylag karcsú, könnyű és kifejezetten gyors hajó. Az öt méter hosszúságú hajótest ráadásul szétszedhető, autótetőn is lehet szállítani – így pedig megspórolható a kikötőbérlet és a regisztráció, de a hajólevél vagy kishajóvezetői engedély beszerzése is. Ami viszont megmarad, az a vitorlázás szabadsága.
Szintén üdítő újdonság a vitorlássportban, hogy a kezdeményezés kitalálói a fából és bambuszból készülő hajókat közös anyagbeszerzéssel és építéssel, vagyis közösségi hajóépítéssel szeretnék elterjeszteni, népszerűvé tenni. Két hétvége alatt építenék meg a vízialkalmatosságokat, melyek költsége mintegy 100-150 ezer forint, vagyis töredéke a vitorlásáraknak. A tervek szerint májusban Badacsonyban kezdődik a hajóépítés, a Balatonon pedig idén nyáron már külön, strandtól strandig tartó látványos versenyeket is rendeznének a polinéz proáknak. De milyen lehet egy partról indított verseny? Minden bizonnyal teljesen más élményt nyújthat, mint például a Kékszalag, testközelből nézve átélhetőbb egy verseny: a bólyafordulónál például ki kellene szaladni a partra a versenyzőknek, ahol egy almafröccs megivása jelentené a bólyaforduló teljesítését, majd a befutónál az lesz a győztes, aki a rajtvonalra helyezett serleget először felemeli.
A proák rajongói egyeztetnek ráadásul a Magyar Szörf Szövetséggel is egy közös versenyről, melyet akrobatikus szörfös bemutatók egészítenének ki és mely során díjaznák a legszebb saját építésű hajót, továbbá újfajta versenyszámként szeretnék bevezetni a kooperatív futamot, amelyben egy vonalban kell haladniuk a hajóknak, és az élre törők esnek ki.
Aki pedig szeretne egy, a fentihez hasonló cirkálót építeni az idei szezonra, kövesse az eseményeket a Balaton Proa Facebook-oldalán.