A nagy amerikai filmstúdiókat képviselő Amerikai Mozgóképszövetség csütörtökön közzétett jelentése szerint 2011-ben az amerikai és kanadai mozik 1,3 milliárd jegyet adtak el, ami ugyancsak kevesebb az előző évinél. A jegyeladás második éve hanyatlik, ami nem kis fejfájást okoz a stúdióknak és a filmszínházaknak. Pedig tavaly két olyan biztos kasszasiker került az észak-amerikai mozikba, mint a Harry Potter és az Alkonyat, és a további folytatások, a Transformers 3., a Másnaposok 2., valamint A Karib-tenger kalózai: Ismeretlen vizeken is feldobta a nézőszámot. Jegyeladásaikat tekintve ezek a toplista élén álló produkciók mind 240-380 millió dollár között teljesítettek a mozikasszánál. De John Fithian, a Mozitulajdonosok Országos Szövetségének elnöke szerint elkelt volna még néhány jó film, hogy a tavalyi jegybevételek feljavuljanak. Mint emlékeztetett, 2010 elején az Avatar és az Alice Csodaországban nagyon fellendítette az üzletet.
A rendszeres moziba járók az amerikai és a kanadai népesség csupán tíz százalékát képviselik, de 2011-ben a jegyek feléért ők fizettek. És míg 2010-ben a legtöbbet mozizók a 18-24 éves korosztályból kerültek ki, tavaly a vezető moziba járó réteg a 25-39-es korcsoport volt. Miközben Észak-Amerika a nézőkért küzd, a nemzetközi piacon 2010 óta 3 százalékkal nőttek a filmszínházak bevételei, és elérték a 32,6 milliárd dollárt. Fithian szerint ez annak köszönhető, hogy a filmek könnyebben eljutnak olyan fontos piacokra, mint Kína, egyre több modern filmszínház épül a fellendülőben lévő területeken, és változatos filmeket kínálnak a tengerentúli területekre.
Az ágazat leggyorsabban növekvő piacának tekintett Kínában a mozik bevétele 2011-ben 35 százalékkal emelkedett, ami részben ugyancsak a nagyszabású 3D-s és IMAX-moziépítési kampánynak köszönhető. „Ha változatosabb filmeket ajánlunk, az a jó mozikkal együtt fenntartja a növekedést” – foglalta össze az elnök. A szakemberek szerint az idei év mentőöve Az éhezők viadala lehet. A pénteken az amerikai mozikba kerülő, Suzanne Collins bestselleréből született sci-fi akciófilmre egy jegyárusító portálon, a Fandangón másodpercenként tíz jegyet adnak el, és eddig már 2500 előadásra keltek el a belépők. A produkciót 4600 multiplexben, tízezer vásznon nézheti meg az észak-amerikai közönség bemutatása első hetében.