Ez már nem vicc: Románia tankoknak épít autópályát, Magyarország is érintett

2025. július 01. 17:33

A NATO közölte, három olyan közlekedési folyosót is kijelölt, melyek áthaladnak keleti szomszédunk területén.

2025. július 01. 17:33
null

Új szintre emeli a katonai mobilitást Románia: a hazánkkal szomszédos ország védelmi költségvetésből új autópályákat épít stratégiai célokra, amelyek 

lehetővé teszik a harckocsik és páncélozott járművek gyors mozgósítását egy esetleges konfliktushelyzetben

– értesült a Digi24.ro.

A lap e bejelentéshez kapcsolódóan hozzátette, a NATO célja, hogy minden tagállam olyan gyorsforgalmi úthálózattal rendelkezzen, amely biztosítja a haditechnika akadálymentes és villámgyors átcsoportosítását Európán belül.

A szövetség három fő közlekedési folyosót jelölt ki, amelyek áthaladnak Románián:

  • A nyugat–keleti korridor Németországból indul, Szlovákián és Magyarországon keresztül érkezik Aradhoz. Innen két felé válik: az egyik Konstanca felé vezet Déva, Szeben, Brassó és Bukarest érintésével; a másik Temesvár, Drobeta Turnu Severin, Craiova és Calafat felé délre fordul.
  • A balti–földközi-tengeri korridor Litvániától indul, Lengyelországon és Szlovákián át halad, majd Bihar megyén keresztül éri el Romániát. Itt azonban hiányoznak kulcsfontosságú sztrádaszakaszok, például Nagyvárad és Arad között.
  • A déli korridor szintén Aradnál lép be az országba, és Temesvár érintésével jut el Dél-Romániába. Itt viszont még egyetlen kilométernyi autópálya sem épült, így ez a legnehezebben megvalósítható szakasz

– ismertették a cikkben.

Akadnak kritikus pontok

Mint írták, a sztrádahálózat katonai célú fejlesztése során különösen kritikus pont a Szeben és Brassó közötti szakasz, amely jelenleg is komoly hiányosságokkal küzd. Ez a rész a tervek szerint katonai forrásokból épülhet meg.

Majd idézték a román védelmi minisztérium becsléseit is, mely szerint a következő tíz évben a hadügyi költségvetés elérheti a GDP öt százalékát – ez évi szinten körülbelül 20 milliárd eurót jelentene.

Ebből 3,5 százalék jutna bérköltségekre és haditechnikai beszerzésekre, míg 1,5 százalékot kifejezetten katonai infrastruktúrára, például stratégiai közlekedési útvonalakra fordítanának – sorolták.

Az összeállításban arra is rámutattak, hogy a beruházások megvalósításához azonban két feltételnek kell teljesülnie: 

a kormánynak be kell tartania a védelmi költségvetés növelésére tett vállalását, illetve a kijelölt útvonalakat a Legfelsőbb Védelmi Tanácsnak hivatalosan katonai jelentőségűvé kell nyilvánítania. 

Csak ezután lehet ezeket az utakat speciális, honvédelmi forrásból finanszírozni – írta a Digi24.ro.

Nyitókép illusztráció. Fotó: Pixabay

***

Ezt is ajánljuk a témában

***

Összesen 25 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
kalyibagaliba
2025. július 02. 00:05 Szerkesztve
Román úthálózat fejlesztés Nato pénzből??? Ezek vakok, hülyék vagy idióták? Válasszatok. mandiner.hu/belfold/2021/12/romanok-lopas-amerikaiak-uzemanyag-vasile-dincu index.hu/kulfold/2021/11/24/romania-konstanca-uzemanyag-lopas/
lendvaiildiko
2025. július 01. 23:31
Érdemes megtekinteni a Románia autópályái szócikket. A kijelölt útirányok felérnek egy antant támadással, lelassíthatja a székely /magyar megyék gyors kapcsolódását a gazdasági folyamatokba. A már megépült román A1 Nagylaktól Bukaresten át Constantaig ér. Igaz kicsit hiányos, egy rövid szakasz: Lugos és Déva, egy hosszabb Nagyszeben és Argyasudvarhely (Curtea de Arges) nincs meg. Ezeket be kellene fejezni, és akkor Bukaresttől Constantaig, illetve Bukaresttől Giurgiuig az építés alatt álló A5-ös pálya roboghatnak a tankok és harckocsik. Ezek után érthetetlen a Nagyszeben - Brassó - Bukarest pálya, A Temesvár - régi országhatár Orsova - új építésének oka lehet a dunai átkelés, ui. Románia és Bulgária között ezen a vidéken mindösszesen csak kettő híd van. Így a harckocsik Temesvár felől a ovidini hídra, Budaperest felül Giurgiunak roboghatnak. Tedjuk jól , hogy nálunk a legnagyobb a korrupció, s Románia az autópálya építések bajnoka.... Mikor lesz ebből valami?
polárüveg
2025. július 01. 22:00
Végre egy jó hír. Ennyi idő, román halogatás, vakítás, némi forrás köddé válások után végre sztrádán lehet majd egyszer autózni Brassóig. Na meg a román turisták is Budapestre, a magyar fürdőkbe, wellnessszállodákba akadálytalanul özönlhetnek. Mert az első hullámuk már megérkezett. Itt látják Magyarországon azt, amit otthon nem, vagy csak Erdélyben. Nincs jobb reklám a valóságnál. Na meg életpélda: ami tetszik, azt otthon is szeretném.
nagymester-b-2
2025. július 01. 20:50
Már kezdik. Így lesz haderőfejlesztés címén először autópályaépítés, aztán irodafestés, végül genderérzékenyítő képzés. Ez a nato egy vicc.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!