Trump az európai vámokról: Megszületett az egyezség

Az amerikai elnök egy skóciai golfpályáján találkozott Ursula von der Leyennel.

Az Európai Bizottság sikerként tálalja a Trumppal kötött kereskedelmi egyezményt, de valójában súlyos engedményeket tett Washington felé – figyelmeztet a Reuters elemzése.
Ahogy arról a Mandiner is beszámolt, július 27-én Donald Trump amerikai elnök és Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke 15 százalékos importvám bevezetését jelentette be az amerikai piacra érkező uniós termékekre.
Ezt is ajánljuk a témában
Az amerikai elnök egy skóciai golfpályáján találkozott Ursula von der Leyennel.
A vámkör a legtöbb európai árucikkre – így
– is kiterjed, cserébe viszont elkerülték a korábban belengetett 30, sőt 50 százalékos opciókat.
A Reuters szerint azonban ez nem győzelem, sokkal inkább kényszerű visszavonulás. Pierre Briancon gazdasági újságíró elemzésében úgy fogalmazott:
A vámok mértéke valójában Brüsszel kapitulációját jelenti.”
Von der Leyen elismerte, hogy a 15 százalékos szint
kihívást jelent, de szerinte ez volt „a legjobb, amit elérhettünk”.
Hozzátette, hogy a cél az amerikai piac megtartása volt. A megállapodás ugyanakkor nem csökkenti a korábban már bevezetett 50 százalékos amerikai acél- és alumíniumvámokat, csupán jövőbeli kvótarendszert helyezett kilátásba.
A csomag része, hogy az EU három év alatt 750 milliárd dollár értékben vásárolna
Azt Trump és von der Leyen is egyértelművé tették, hogy a gyógyszereket érintő vámok nem részei ennek a megállapodásnak, azok „más lapra tartoznak”.
Trump értelmezésében az EU további 600 milliárd dollárnyi befektetési lehetőséget is vállalt az Egyesült Államokban, de az egyelőre nem teljesen világos, hogy ez a 750 milliárdos energiavásárláson felüli összeg-e, illetve milyen időintervallum kapcsolódik hozzá. A Reuters szerint ezek az ígéretek
nem tűnnek kötelező érvényűnek”.
A magyar gazdaság szempontjából az autóipar és a gyógyszerexport lehet a leginkább érintett: mindkét ágazat erősen exportorientált, és jelentős szereplői vannak Magyarországon. A 15 százalékos vám csökkentheti versenyképességüket az amerikai piacon, ami érzékenyen érintheti a hazai beszállítói láncokat is.
Ugyanakkor érdemes hozzátenni, hogy a jelenlegi, minden nem Amerikában gyártott gépjárműre érvényes, 25 százalékos általános vám, illetve az ahhoz külön hozzászámolandó, korábban meghatározott 2,5 százalékos amerikai autóvám összegéből eredő 27,5 százalékos tarifánál lényegesen előnyösebb a jelenlegi egyezmény. Ugyanakkor például a Mercedes-Benz jelentős áremelkedésre számít a következő években.
Trump meglehetősen pozitívan nyilatkozott a megállapodásról:
Szerintem ez a legnagyobb üzlet, amit valaha kötöttek.”
A Reuters ugyanakkor figyelmeztet:
az, hogy a megállapodás nem minden feltétele egyértelmű és világos, azt vetíti előre, hogy ez csak egy ideiglenes állomás lehet a gazdasági konfliktusban.
Az elemzés arra is rámutat, hogy az EU tavaly 198 milliárd eurót elérő áruforgalmi többlete az Egyesült Államokkal szemben – amelyet részben ellensúlyozott a szolgáltatások terén fennálló 109 milliárd eurós hiány – a következő években várhatóan nem fog jelentősen csökkenni.
Pierre Briancon szerint az EU, mint a világ legnagyobb kereskedelmi hatalma,
nem értette meg, hogy a legjobb válasz az erőszakos nyomásgyakorlásra nem a meghátrálás, hanem a határozott kiállás”.
A megállapodás kapcsán több elemző is rámutatott, hogy az EU akár sokkal jobb pozíciót is kiharcolhatott volna magának.
Ezt is ajánljuk a témában
Látványos videó: Von der Leyen megsemmisülten pislog, miközben Trump bejelenti: batár nagy vámok jönnek.
Érdemes felidézni, hogy Trump visszatérése előtt az Egyesült Államok és az Európai Unió között alacsonyak voltak a vámok, noha ez a világ legnagyobb kétoldalú kereskedelmi kapcsolata, évi 1,7 billió eurós forgalommal.
A vámok átlaga
Trump szerint azonban az EU túl sokat exportál az Egyesült Államokba – lásd az említett 198 milliárd eurónyi árukereskedelmi többletet –, és szerinte Európa nem elég nyitott az amerikai autók előtt.
Ugyanakkor az amerikai cégek sok területen – például
– többet forgalmaznak az EU-nak, és az EU-s import 30 százalékát eleve amerikai tulajdonú vállalatok bonyolítják.
***
Fotó: Brendan SMIALOWSKI / AFP