Egyelőre még nagy az öröm, de Brüsszelnek fájni fog Trump új vámalkuja

2025. július 28. 08:49

Az Európai Bizottság sikerként tálalja a Trumppal kötött kereskedelmi egyezményt, de valójában súlyos engedményeket tett Washington felé – figyelmeztet a Reuters elemzése.

2025. július 28. 08:49
null

Ahogy arról a Mandiner is beszámolt, július 27-én Donald Trump amerikai elnök és Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke 15 százalékos importvám bevezetését jelentette be az amerikai piacra érkező uniós termékekre.

Ezt is ajánljuk a témában

A vámkör a legtöbb európai árucikkre – így

  • autókra,
  • félvezetőkre,
  • chipekre

– is kiterjed, cserébe viszont elkerülték a korábban belengetett 30, sőt 50 százalékos opciókat.

A Reuters szerint azonban ez nem győzelem, sokkal inkább kényszerű visszavonulás. Pierre Briancon gazdasági újságíró elemzésében úgy fogalmazott:

A vámok mértéke valójában Brüsszel kapitulációját jelenti.”

Von der Leyen elismerte, hogy a 15 százalékos szint

kihívást jelent, de szerinte ez volt „a legjobb, amit elérhettünk”.

Hozzátette, hogy a cél az amerikai piac megtartása volt. A megállapodás ugyanakkor nem csökkenti a korábban már bevezetett 50 százalékos amerikai acél- és alumíniumvámokat, csupán jövőbeli kvótarendszert helyezett kilátásba.

A csomag része, hogy az EU három év alatt 750 milliárd dollár értékben vásárolna

  • amerikai olajat,
  • cseppfolyósított gázt és
  • nukleáris fűtőanyagot.

A gyógyszeripar még nem lélegezhet fel

Azt Trump és von der Leyen is egyértelművé tették, hogy a gyógyszereket érintő vámok nem részei ennek a megállapodásnak, azok „más lapra tartoznak”.

Trump értelmezésében az EU további 600 milliárd dollárnyi befektetési lehetőséget is vállalt az Egyesült Államokban, de az egyelőre nem teljesen világos, hogy ez a 750 milliárdos energiavásárláson felüli összeg-e, illetve milyen időintervallum kapcsolódik hozzá. A Reuters szerint ezek az ígéretek

nem tűnnek kötelező érvényűnek”.

Mi a helyzet nálunk?

A magyar gazdaság szempontjából az autóipar és a gyógyszerexport lehet a leginkább érintett: mindkét ágazat erősen exportorientált, és jelentős szereplői vannak Magyarországon. A 15 százalékos vám csökkentheti versenyképességüket az amerikai piacon, ami érzékenyen érintheti a hazai beszállítói láncokat is.

Ugyanakkor érdemes hozzátenni, hogy a jelenlegi, minden nem Amerikában gyártott gépjárműre érvényes, 25 százalékos általános vám, illetve az ahhoz külön hozzászámolandó, korábban meghatározott 2,5 százalékos amerikai autóvám összegéből eredő 27,5 százalékos tarifánál lényegesen előnyösebb a jelenlegi egyezmény. Ugyanakkor például a Mercedes-Benz jelentős áremelkedésre számít a következő években.

Trump meglehetősen pozitívan nyilatkozott a megállapodásról:

Szerintem ez a legnagyobb üzlet, amit valaha kötöttek.”

A Reuters ugyanakkor figyelmeztet:

az, hogy a megállapodás nem minden feltétele egyértelmű és világos, azt vetíti előre, hogy ez csak egy ideiglenes állomás lehet a gazdasági konfliktusban.

Az elemzés arra is rámutat, hogy az EU tavaly 198 milliárd eurót elérő áruforgalmi többlete az Egyesült Államokkal szemben – amelyet részben ellensúlyozott a szolgáltatások terén fennálló 109 milliárd eurós hiány – a következő években várhatóan nem fog jelentősen csökkenni.

Pierre Briancon szerint az EU, mint a világ legnagyobb kereskedelmi hatalma,

nem értette meg, hogy a legjobb válasz az erőszakos nyomásgyakorlásra nem a meghátrálás, hanem a határozott kiállás”.

A megállapodás kapcsán több elemző is rámutatott, hogy az EU akár sokkal jobb pozíciót is kiharcolhatott volna magának.

Ezt is ajánljuk a témában

Érdemes felidézni, hogy Trump visszatérése előtt az Egyesült Államok és az Európai Unió között alacsonyak voltak a vámok, noha ez a világ legnagyobb kétoldalú kereskedelmi kapcsolata, évi 1,7 billió eurós forgalommal.

A vámok átlaga

  • 1,47 százalék volt az EU-ból az USA-ba irányuló termékekre, és
  • 1,35 százalék az amerikai árukra Európában.

Trump szerint azonban az EU túl sokat exportál az Egyesült Államokba – lásd az említett 198 milliárd eurónyi árukereskedelmi többletet –, és szerinte Európa nem elég nyitott az amerikai autók előtt.

Ugyanakkor az amerikai cégek sok területen – például

  • felhőszolgáltatásokban,
  • utazásszervezésben,
  • pénzügyi és jogi szolgáltatásokban

– többet forgalmaznak az EU-nak, és az EU-s import 30 százalékát eleve amerikai tulajdonú vállalatok bonyolítják.

***

Fotó: Brendan SMIALOWSKI / AFP

Összesen 99 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
storngkeith2
2025. július 28. 14:40
Nem állíthatjuk, hogy haladásról van szó, miközben kiszervezzük az igazságtalanságot. Az egyenlőségnek nem szabadna határokat ismernie. A jó hír az, hogy a kereskedés erőt adott nekem – köszönet Pro Sheltonnak (@SheltonSGNL a Telegramon), aki több mint 277 ezer dolláros bevételhez segített.
petike21
2025. július 28. 13:52
Ezen a képen Von der Leyen olyan, mint a kisdiák a vizsgán, aki fohászkodik a 2-esért.
canadian-deplorable
2025. július 28. 13:39
Az Eu-t inkompetens idióták irányítják. Ez a baloldali kormányok közös jellemzője. A propagandához és az ellenzék vegzálásához nagyon értenek, a kormányzáshoz egyáltalán nem. Medvéné kötött Amerikával egy szégyenletesen rossz egyezményt, pedig sok ütőkártyája lett volna. Balosok, élvezzétek, ti csak erre vagytok képesek.
dundi_fan
2025. július 28. 13:29
Ezt akartátok, ezt ünnepeltétek. A seggeteket csapkodtátok a földhöz, amikor megválasztották ezt a narancsszínű vadbarmot...
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!