„Bezzeg Románia” gazdasága a szakadék szélén

A szomszédunk gazdasága súlyos válságba került, miután a politikai elit évtizedeken át hitelre osztogatta az állami pénzt.

Se engedély, se ember, se haladás – így húzódik Románia legfontosabb autópályája.
Egy év munkával mindössze egy kilométernyi autópályát sikerült megépítenie a török kivitelezőnek a romániai Boița és Cornetu közötti szakaszon és azt is csak félig – írta meg a Világgazdaság.
A nagyszebeni régióban húzódó, a Kárpátokat átszelő autópálya részeként megálmodott 31 kilométeres szakasz építése 2023 nyarán kezdődött, azonban azóta sem halad kielégítő ütemben.
A helyiek szerint „106 munkással 106 év alatt befejezik” – egyelőre ugyanis csak egyetlen viadukt építésén dolgoznak, amelynek készültségi szintje 52 százalék alatt van.
A román közúti infrastruktúra-fejlesztő társaság (CNAIR) közlése szerint a Mapa–Cengiz török konzorcium 106 munkást és 62 munkagépet mozgósított a helyszínre.
Az 1-es számú, 650 méter hosszú viaduktnál jelenleg cölöpözési és magasítási munkák zajlanak, míg a 2-es számú, 204 méteres viaduktnál éppen fúrásokat végeznek.
A 3-as, 4-es és 5-ös viaduktokon előkészítő munkák folynak. A teljes szakasz fizikai készültsége egy év elteltével mindössze 5,02 százalék.
Kivitelezési engedélyek több helyen továbbra sem állnak rendelkezésre, az anyagellátás pedig akadozik.
A projekt összetettsége nem kérdéses: hét alagút, 48 híd, egy nagyméretű ökodukt, valamint több helyen rézsűszilárdítás is szükséges.
A Pro Infrastructure Association szakértői szerint esély sincs arra, hogy a munkálatok a szerződés szerinti 2028-as határidőre befejeződjenek.
Ráadásul a nyomvonal több helyen vasúti sínek mellett halad el, ami további bonyodalmakat okoz. A helyiek szerint a hatóságok késlekednek az engedélyek kiadásával, és ha ez így folytatódik, „sosem lesz itt autópálya”.
A Boița–Cornetu szakasz az A1-es autópálya 122 kilométeres hegyvidéki szakaszának része, amely a Nagyszeben–Pitesti szakaszon biztosítana kelet–nyugati átjárást a Kárpátokon keresztül.
Eddig mindössze a Nagyszeben–Boița (14 km) és a Curtea de Argeș–Pitesti (30 km) szakasz készült el, így még 79 kilométer hiányzik a teljes folyosóhoz.
A 2022-ben aláírt, több mint 4,2 milliárd lejes szerződés 18 hónapot irányozott elő tervezésre és 50 hónapot a kivitelezésre. A projekt nemcsak a román közlekedési infrastruktúra kulcseleme lenne, hanem az első autópálya, amely átszeli a Kárpátokat – már ha egyszer elkészül.
Ezt is ajánljuk a témában
A szomszédunk gazdasága súlyos válságba került, miután a politikai elit évtizedeken át hitelre osztogatta az állami pénzt.
Nyitókép: Frank Hoermann / AFP