Közérdekűadat-igénylés? Nem olyan egyszerű
Lajkó Fannitól, az Alapjogokért Központ Európai Unióra szakosodott munkatársától azt kérdezzük, miként lehet kikérni az EU-tól az ngó-knak juttatott és a projektekre kifizetett támogatásokat, mint amilyenek a CERV-pénzek. Lajkó rámutat: rendelet szabályozza, hogy a három uniós intézményhez, vagyis az Európai Parlamenthez, az Európai Tanácshoz és az Európai Bizottsághoz milyen feltételekkel lehet közérdekűadat-igénylést benyújtani, azonban számos korlát és más tényező nehezíti azt, hogy a nyilvánosság számára elérhetők legyenek bizonyos dokumentumok. A jogszabály értelmében „bármely uniós polgár, valamint a tagállamokban lakóhellyel vagy székhellyel rendelkező természetes és jogi személyek jogosultak hozzáférni az intézmények dokumentumaihoz az e rendeletben meghatározott elvek, feltételek és korlátok szerint”. Ennek megfelelően a kérelmezők adatigénylést nyújthatnak be, és az intézményeknek biztosítaniuk kell a dokumentumok nyilvános hozzáférését. Azonban bizonyos köz- és magánérdekek védelmében kivételek is érvényesek. Például ha egy dokumentum még nem készült el, vagy ha a közzététele veszélyeztetné az intézmény döntéshozatali eljárását, akkor a kérelmet elutasíthatják – kivéve, ha nyomós közérdek fűződik a közzétételhez. További nehézség, hogy az Európai Unió intézményei nem kötelesek új adatbázisokat létrehozni a kérelmezőknek, csupán a meglévő adatbázisaikban tárolt információkat tudják kiadni. Mivel viszont a nyilvánosság nem ismeri az adatbázisokat, nem tudjuk, hogy milyen adatokat tartalmaznak. Ennek következtében nem tudjuk, hogy az EB vagy más uniós intézmények milyen szerződéseket kötöttek, vagy milyen adatokat kezelnek az egyes projektekről. „Ez a helyzet nagy problémát jelent, mivel a konkrét információkra vonatkozó kérdések nélkül nehéz érdemi adatigénylést benyújtani, hiszen a bizottság erre hivatkozva elutasítja a kérést. Emiatt az adatokhoz való hozzáférés gyakran nem valósul meg, és az EU támogatási rendszere továbbra is átláthatatlan marad. A nyilvános hozzáférés tehát rendkívül korlátozott mértékű, ami megnehezíti az EU pénzügyi támogatásainak és projektjeinek nyomon követését” – hívja fel a figyelmet Lajkó Fanni.
A szakértő hozzáfűzi: az Európai Unió működéséről szóló szerződés 15. cikkében foglalt nyitottság elve kimondja, hogy az uniós intézményeknek munkájukat a lehető legnyilvánosabban kell végezniük. Ennek szellemében az EU 2024 szeptemberében elfogadott rendelete előírja, hogy a költségvetés végrehajtása során a polgároknak világos információkat kell kapniuk arról, az unió hol és hogyan költi el a pénzeket, ezáltal elősegítve az EU hitelességének növelését.
Zárt nyitottság, zárt átláthatóság?
A támogatásokra vonatkozó általános elvek közé tartozik az átláthatóság elve. Az uniós források kedvezményezettjeiről szóló információkat az EU-s intézmények központi és célzott weboldalán, a Financial Transparency System oldalon kell közzétenni. Az oldal első ránézésre valóban átláthatónak tűnik, mivel 2014 és 2023 között évenként, országonként és programonként bontva láthatók az elköltött összegek, és még konkrét szervezetekre is rá lehet keresni. A rendelet azonban meghatároz olyan kivételeket, amelyek esetében az információk közzététele nem kötelező. Például nem lehet nyilvánosságra hozni közvetlen támogatási formákra vonatkozó adatokat. Továbbá egyes alacsony értékű szerződéseket és bizonyos pénzügyi eszközök, illetve költségvetési garanciák révén nyújtott támogatásokat sem kötelező közzétenni, amennyiben egy előre meghatározott küszöbérték alatt maradnak. Ez a küszöbérték az unió pénzügyi szabályai alapján 15 ezer euró.