
Nehéz kérdések előtt áll a felvidéki társadalom: egy-másfél tucatnyi középiskoláját vonhatják össze takarékossági okokra hivatkozva. Aggasztó módon még csak most kezdődött meg az érdemi előkészítő munka annak felderítésére, hogy egyáltalán mit lehet tenni.
Az első hírek tavaly ősszel érkeztek arról, hogy egy szlovák minisztériumi javaslatcsomag alapján már a 2025–2026-os tanévet is „racionalizálva” kezdenék meg a középiskolák. Ez súlyosan érintené a magyar közösséget: tizenhat intézményük összevonását, illetve bezárását említették úgy, hogy magyar tannyelvű gimnáziumból huszonhárom van, szakközépiskolából pedig alig néhány.
A magyar álláspontot Szili Katalin miniszterelnöki főtanácsadó tolmácsolta: Pozsonynak a kisebbségi kormánybiztossal, a magyar pedagógusszövetséggel és a civilekkel együtt kell döntenie. A gond az, hogy – feltételezve az ukázt kiadó minisztérium és a megye jóindulatát – nem világos, mit akar a szakmai képviselet és a magyar közösség, holott a kéttucatnyi intézmény nagy része már régen száz fő alatt működik.
A kiindulási pont a javaslat, hogy a megyék kezdjék meg az összevonást és a bezárást. A végrehajtás során azonban gyakran nem mérlegelnek, ezért szükséges a magyar párt határozott fellépése. „Ehhez azonban tudni kellene, hogy mit kell képviselnünk” – mutat rá a problémára Őry Péter, a Magyar Szövetség alelnöke, akinek Csallóközcsütörtök polgármestereként rálátása van az ügyre. Elmondása szerint a magyar szakmai intézményrendszerben semmilyen anyag nem áll rendelkezésre, egy tavalyi kezdeményezés pedig megrekedt a szándéknyilatkozat szintjén.
A minisztériumi sugallat először 300, majd 200 gyerekről szólt mint a fenntarthatóság észszerű alsó határa. „Harminc gyerekre nem lehet fenntartani harminc alkalmazottat” – példálózik Őry, márpedig három éve az egyik közeli általános iskolában épp ez volt a helyzet, az önkormányzat kényszerű módon be is zárta. De saját régióját is felemlegeti, ahol nagyjából négyszáz diákra öt magyar elemi iskola jut, pedig valószínűleg „értelmesebb lenne kettőt fenntartani, amelyet viszont csúcsra fejlesztünk”. Az általános iskolákat amúgy egyelőre nem érinti a terv, talán mert a középiskolákon mérik le, hogyan reagál a társadalom. Őry szerint ha már muszáj összevonni, akkor a vertikális racionalizálás, az alap- és középiskolák egyesítése lehetne az egyik megoldás.