A USAID-botrány után az Európai Bizottság a soros: brüsszeli NGO-szekrényekből is hullhatnak a csontvázak

Az MCC Brussels komoly lépéseket sürget.

Elképesztő pénzeket fizetett ki a brüsszeli Bizottság egy médiaügynökségnek az MCC jelentése szerint, hogy az befolyásolhassa az EU országainak közvéleményét.
Mint azt a Mandiner írta: a brüsszeli MCC előrukkolt egy riporttal az Az EU propagandagépezete: Nem kormányzati szervezetek finanszírozása az uniós értékek népszerűsítésére címmel.
Frank Füredi, a brüsszeli MCC vezetője megjegyezte, hogy „ez csak a jéghegy csúcsa”, mivel a jelentés csak a A Polgárok, Egyenlőség, Jogok és Értékek (CERV) programon keresztül történő finanszírozást értékeli, és nem veszi figyelembe azt a sokféle egyéb módot, ahogyan az EU pénzt juttat a „kedvenc ügyeire”.
A CERV program költségvetése 1,5 milliárd euró, ami a legnagyobb összeg, amelyet valaha „értékpromócióra” fordítottak. Erre a programra 2025-ben 236 millió eurót különítettek el. E programnak az „uniós értékek” ága a költségvetés mintegy 50 százalékát teszi ki. Az is kiderült, hogy a CERV több mint 3 ezer civil társadalmi szervezetet támogatott, amelyek csak 2021 óta több mint ezer projektet hajtottak végre. A legnagyobb civil szervezetek közé tartozik az EuroCentralAsian Lesbian Community (6 millió euró), a European Network Against Racism (4.9 millió euró), a European Women’s Lobby (4.8 million euró) és mások.
Ezt is ajánljuk a témában
Az MCC Brussels komoly lépéseket sürget.
A The European Conservative kiemelte, hogy
a bizottság a CERV-en keresztül 132,8 millió eurót költött arra, hogy befolyásolja a médiát a 2024 júniusi EP-választásra,
amire a spanyol Iustitia Europa szervezet irányította rá a figyelmet.
Mint írják: a kifizetéseket „közvetett” finanszírozási mechanizmuson keresztül folyósították, amelynek során az EU „keretszerződést” ír alá egy magánközvetítővel, aki aztán tovább folyósítja a forrásokat a médiaszervezeteknek. Ez lehetővé teszi az EU átláthatósági szabályainak megkerülését, amelyek egyébként megkövetelnék a Bizottságtól, hogy minden 14 000 euró feletti kifizetést regisztráljon a nyilvánosan elérhető, bár szándékosan homályos pályázati adatbázisában.
Ebben az esetben a közvetítő a Havas Media Group volt, a Havas globális marketing és kommunikációs tanácsadó cég médiarészlege, amely több mint száz országban van jelen. A Havas a Vivendi csoporthoz tartozik, ami egy magánhirdetési hálózat, amely számos nagy európai vállalkozással és tévéállomással rendelkezik. Az Iustitia Europa által „Comm/Dg/Fmw/2023/30” néven meghatározott keretszerződés szerint
a Havas Media France-nak 132,82 millió eurót adományozott az EU Bizottság Kommunikációs Főigazgatósága 2023. október 5-én, éppen a 2024-es európai uniós választás kampányidőszakának beköszöntével. A pénzt innen osztották tovább mindenféle médiumoknak.
Még ha a Bizottság több dokumentumot is kiadna, a legtöbb lényeges információ valószínűleg nem kerülne nyilvánosságra – írja a European Conservative. Ugyanis amint azt Von der Leyen irodája a lapnak jelezte,
a keretszerződés megköveteli, hogy mind a Havas, mind az EU „biztosítsa, hogy semmilyen információ terjesztése ne sértse a gazdasági szereplők kereskedelmi érdekeit”.
Luis María Pardo, az Iustitia Europa alapítója és vezérigazgatója a European Conservative-nak nyilatkozva elmondta, hogy azért ők folytatják a vizsgálódást.
Ezt is ajánljuk a témában
Az MCC brüsszeli kezdeményezéséről írt a Politico
Nyitókép: AFP/Frederick Florin