Hiába csatlakozott Románia a schengeni övezethez: nyilvánvalóvá vált, hogy nagy veszély fenyegeti a lakosok mobilitását

2025. január 22. 19:40

A vasútfejlesztések nem a megszokott mederben zajlanak a keleti szomszédunkban.

2025. január 22. 19:40
Románia.

Tavaly meglehetősen felpörgött a sztrádaépítés tempója Romániában, a vasút terén azonban nem sok változás történt – írja a Maszol.

A beruházások a korábbi években megszokott lassúsággal haladtak 2024-ben is, írja a Facebookon közzétett elemzésében a Pro Infrastructură Egyesület. A sík- és dombvidéki sztrádaszakaszok esetében a munkálatok átlagban havi 3-4 százalékot haladnak, aminek eredményeként 2-3 év alatt készülnek el.

A Maszol ezzel kapcsolatban arra is felhívta a figyelmet, hogy a vasútfejlesztések sokkal lassabbak, az átlagos előrelépés mindössze évi 5-8 százalék.

Az eredmény: a projektek a Kürtös és Brassó közti 12 szakasz mindegyikén 7-10 évet vesznek igénybe, kivitelezőtől függetlenül”

– hivatkozott a lap az elemzésre.

A Maros völgyében, Hunyad és Arad megyében folyó korszerűsítések során egyetlen szakaszon sem sikerült a teljes beruházás munkamennyiségének 8 százalékánál többet elvégezni 2023 októbere és 2024 novembere között.

Nagy a baj

„Lényegében egyetlen PNRR-s szakasznak sincs esélye arra, hogy időre elkészüljön. (…)

Egyértelmű, hogy a 160 km/órás sebességre való korszerűsítés túl nagy feladat a CFR, a közlekedésügyi tárca és a kormány számára”

– vonta le a fontos következtetést a Pro Infrastructură.

Fontos kihangsúlyozni azt, hogy Magyarországon több szakaszon is haladhatnak ilyen sebességgel a vonatok.

Ez egyébként hatalmas pénzösszeg elvesztését vonja majd maga után, ugyanis a Maszol felhívta rá a figyelmet, hogy a Kolozsvár–Nagyvárad vonal korszerűsítésére 9,369 milliárd lejt irányzott elő a kormány, amiből 5,585 milliárd lej volna az uniós finanszírozás, amennyiben a munkálatokat sikerülne határidőre befejezni. Az Arad–Karánsebes vonalon ennél is nagyobb a tét, 1,77 milliárd euró.

***

Ezt is ajánljuk a témában

A nyitókép illusztráció. Fotó: Daniel MIHAILESCU / AFP

Összesen 8 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
nesztekjobbrol
2025. január 22. 20:08
Orban mediaja par honapja ugy dontott, hogy roman berek helyett maszlaggal tomi ki a fideszfanok agyat Ez igy olcsobb mint roman bereket fizetni
neszteklipschik
2025. január 22. 19:58
"Ugyan!" "Inkább aZorbán monnyonle!"
Akitlosz
2025. január 22. 19:57
"a 160 km/órás sebességre való korszerűsítés" Az nem korszerűsítés. A korszerű vonatok minimum 450 km/h-val tudnak haladni menetrend szerint.
Akitlosz
2025. január 22. 19:51
"A vasútfejlesztések nem a megszokott mederben zajlanak a keleti szomszédunkban." Miért, a megszokott meder az jó?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!