Dübörög a demokrácia Romániában: papíron a következő választás győztese
Hiába kell megismételni az államfőválasztást, az eredmény már valószínűsíthető.
A vasútfejlesztések nem a megszokott mederben zajlanak a keleti szomszédunkban.
Tavaly meglehetősen felpörgött a sztrádaépítés tempója Romániában, a vasút terén azonban nem sok változás történt – írja a Maszol.
A beruházások a korábbi években megszokott lassúsággal haladtak 2024-ben is, írja a Facebookon közzétett elemzésében a Pro Infrastructură Egyesület. A sík- és dombvidéki sztrádaszakaszok esetében a munkálatok átlagban havi 3-4 százalékot haladnak, aminek eredményeként 2-3 év alatt készülnek el.
A Maszol ezzel kapcsolatban arra is felhívta a figyelmet, hogy a vasútfejlesztések sokkal lassabbak, az átlagos előrelépés mindössze évi 5-8 százalék.
Az eredmény: a projektek a Kürtös és Brassó közti 12 szakasz mindegyikén 7-10 évet vesznek igénybe, kivitelezőtől függetlenül”
– hivatkozott a lap az elemzésre.
A Maros völgyében, Hunyad és Arad megyében folyó korszerűsítések során egyetlen szakaszon sem sikerült a teljes beruházás munkamennyiségének 8 százalékánál többet elvégezni 2023 októbere és 2024 novembere között.
„Lényegében egyetlen PNRR-s szakasznak sincs esélye arra, hogy időre elkészüljön. (…)
Egyértelmű, hogy a 160 km/órás sebességre való korszerűsítés túl nagy feladat a CFR, a közlekedésügyi tárca és a kormány számára”
– vonta le a fontos következtetést a Pro Infrastructură.
Fontos kihangsúlyozni azt, hogy Magyarországon több szakaszon is haladhatnak ilyen sebességgel a vonatok.
Ez egyébként hatalmas pénzösszeg elvesztését vonja majd maga után, ugyanis a Maszol felhívta rá a figyelmet, hogy a Kolozsvár–Nagyvárad vonal korszerűsítésére 9,369 milliárd lejt irányzott elő a kormány, amiből 5,585 milliárd lej volna az uniós finanszírozás, amennyiben a munkálatokat sikerülne határidőre befejezni. Az Arad–Karánsebes vonalon ennél is nagyobb a tét, 1,77 milliárd euró.
***
Ezt is ajánljuk a témában
Hiába kell megismételni az államfőválasztást, az eredmény már valószínűsíthető.
A nyitókép illusztráció. Fotó: Daniel MIHAILESCU / AFP