Ez már a jövő: a posztmodern Bábel tornyát építik meg a szaúdiak

2024. december 12. 09:04

Utópikus, vagy inkább disztópikus gigaprojekt, a világ első okosmetropolisza lesz. A mérnöki tudás és a mesterséges intelligencia jelenlegi fejlettségi szintjének legjavát rakják bele Szaúd-Arábia presztízsberuházásába, központi magjában, a 170 kilométer hosszú mesterséges városban egy Magyarországnyi lakos él és dolgozik majd.

2024. december 12. 09:04
Maráczi Tamás
Maráczi Tamás

Nyitókép: Látványterv a Neom projekt The Line nevű megapoliszáról 2022. július 26-i kiadásban  /  fotó: NEOM / AFP

 

Neom látványtervei alapján a falanszterek, a luxusvillák, az üvegpaloták és a betonszerkezetek, a praktikus, a megalomán, a hagyományos és a futurisztikus építészeti megoldások ötvözetét látjuk. Ilyen grandiózus városépítési vállalkozás nem volt még az emberi történelemben a mennyiségi és a minőségi mutatók alapján.

Neom központi városa – vagy inkább épülete, hiszen ez egy összefüggő monstre építmény lenne –, a The Line projektnevet kapó 

megapolisz 170 kilométer (!) hosszan terülne el (ilyen távolság van Budapest és Pécs között), két, egymással párhuzamosan futó gigaépületből állna, 

amelyek 200 méter szélesek és 500 méter magasak lennének, és rengeteg, többszintes átjáróval lennének összekötve.

Az elképesztő méretű monstrum egyik vége az Akabai-öböl partján állna, a másik Tabúk városánál – az elhelyezkedés a régiót összekapcsolná az öböl másik három államával, illetve azok központi turisztikai és kereskedelmi településeivel, az egyiptomi Sarm el-Sejkkel, az izraeli Eilattal és a jordániai Akabával.

Gigaprojekt, megapresztízs

A Neom projektet – amely név egy szóösszetétel: első tagja a görög neo szó, amely újat jelent, a második tagja pedig az M betű, amely a szaúdi uralkodó, Mohamed bin Szalman keresztnevére, illetve a jövő jelentésű arab musztakbal szó kezdőbetűjére utal – tizenhat régió alkotná, ezek mindegyike az arab királyság északnyugati fekvésű Tabúk tartományában találhatóak, a teljes, átalakított környezet területe 26 500 négyzetkilométer lenne, benne kialakítanának ipari parkokat, kereskedelmi gócpontokat, üdülőtelepeket, turisztikai központokat, szórakozónegyedeket, és természetesen az irodakomplexumokon túl, ahol a tervek szerint félmillió új munkahelyet teremtenének, a megapolisz nagy része lakónegyedek hálózatából állna.

Okosmegalopolisz – az elnevezés merész elképzeléseket takar: a régió minden tagtelepülésén a szolgáltatásokat csúcstechnológia biztosítaná, 

az üzemeltetést mesterséges intelligencia irányítaná, a robotizálásra, az automatizálásra épülne, a városokat teljes mértékben a megújuló energiaforrások, a szél- és a napenergia fogja működtetni, 

élelmezésüket pedig hatezer hektáros saját agrárközpontok biztosítanák, ahol főleg genetikailag módosított zöldség- és gyümölcstermesztés zajlana.

Az egész futurista település-konglomerátum felépítésének költségei becslések szerint másfél billió dollárra rúgnak majd, és a jelenlegi ütemterv alapján 2039-re kellene felépülnie. A futurista nagyrégió különálló gazdasági övezetként funkcionálna.

A projektet 2017-ben indították útjára a Saudi Vision 2030 program részeként, amelyet a szaúdi gazdaság diverzifikálására, az olajtól való függőség enyhítésére, a szolgáltatások fejlesztésére, a szektorok modernizációjára hívott életre anno a szaúdi kormányzat.  

A 16 régióból eddig egy épült meg teljes formátumában: Szindalah. Ez egy 1 négyzetkilométer nagyságú, luxus kategóriájú turisztikai és szolgáltató sziget, 

ahol hotelek, golfpályák, sportolási lehetőségek, bárok, jachtkikötők várják az ide látogató turistákat.

A következő évtizedben kell megépülnie Neom repülőterének, kikötőjének, az Oxagon nevű ipari parknak, ahol 200 négyzetkilométeres területen létesülnének gyárak, üzemek, vállalati épületek, Trojena településnek, ahol a sivatagi ország első síparadicsoma épülne fel, vagy Aquellumnak, amely egy hegy gyomrába épített, többszintes földalatti város lenne.

The Line – a világ legnagyobb épülete

A Neom projekt éke azonban a The Line nevű épületkomplexum lesz. 

A 170 kilométer hosszú, kívülről üvegfelületekkel borított lineáris okosvárosban kilenc millió lakos fér majd el (a szaúdi népesség negyede), 

népsűrűsége rekorder lenne, 260 ezer fő négyzetkilométerenként.

A megapoliszban nem lesznek autók, sem utak, így teljesen mentes lenne a károsanyag-kibocsátástól. A 500 méter magas (ezzel a világ 12. legmagasabb épülete lesz) és 200 méter széles dupla épületmonstrum három szintből fog állni: a felső a gyalogosoké lesz (minden szükséges szolgáltatást a lakosok öt perc sétával el fognak tudni érni), a második az infrastruktúrák, a szolgáltatások szintje, míg a harmadik a szállítóeszközöké (egy 500 km/órás sebességgel haladó gyorsvasút biztosítja majd a gyors és hatékony személyszállítást).

A modernkori piramis, a The Line építése 2022-ben kezdődött, 140 ezer munkás dolgozik a beruházás különböző szektoraiban. 

Az építkezés első fázisának befejezését 2030-ra tervezik, akkorra egy 5 kilométer hosszú építményrész lesz kész. A teljes megastruktúra átadásának céldátuma jelenleg a 2045-ös év.

Kivitelezési problémák

A „jövő városa” a jelenben épül, és monumentalitása miatt tetemes problémamennyiséggel is szembesülnek menet közben az építkezés kivitelezői.

Az első nemzetközi sajtót bejárt anomália az volt, hogy a kijelölt földterületek állami kisajátításakor a kártalanítást sok helyi lakos nem fogadta el. A huvaitat nevű arab törzs több tagját a szaúdi hatóságok erőszakkal lakoltatták ki pénzen megváltott és ledózerolásra ítélt otthonaikból.

A másik folyamatos emberi jogi panasz, hogy 

a szaúdi beruházó cégek embertelen, törvénytelen munkakörülmények között dolgoztatják a főleg ázsiai bevándorló munkaerőt, 

ez ügyben az állam több vizsgálatot indított, a „rabszolga-munka” vád azonban időről-időre folyamatosan felmerül a gigaprojekt folyamán.

A projektet folyamatosan bírálják a természetes környezetre, a régió növényzetére és állatvilágára való negatív hatásai miatt, és sok szakértő megkérdőjelezi a megalomán projekt technológiai és pénzügyi megvalósíthatóságát is. A grandiózus projekt pénzügyi forrása elsősorban a szaúdi olajbevételekkel gazdálkodó saját költségvetés, míg a technológiai kérdések összetettebbek. A hatalmas mesterséges élettérben 

9 millió ember ivóvíz- és élelmiszerellátását, a higiéniai viszonyok fenntartását, a nagy terek hőszabályozását, oxigénellátását kell megoldani, 

márpedig a Tabúk tartománybeli terület mostoha, sivatagi táj.

Ezt is ajánljuk a témában

Szaúd-Arábia okosvárossá tenné Medinát, az iszlám egyik szent városát

Helyi és külföldi tech-cégek vezetői és az üzleti világ képviselői gyűltek össze a szaúd-arábiai Medinában a héten rendezett, okosvárosokról szóló konferencián, ahol az iszlám egyik szent helyének számító Medina okosvárossá tétele volt kiemelt téma, jelentette csütörtökön az Arabnews című szaúdi hírportál.

--

Összesen 27 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
HZ72
2024. december 12. 11:29
El is hiszed Marci? Ennyi eszed van. poloskapetiegyundorítószardarab
Mandiner444hu
2024. december 12. 11:26
Mandiner tájékozódj már akadozik és leállás közelben van a projekt
reepcze
2024. december 12. 11:00
Kb. úgy vágynék egy ilyen helyre menni, mint a sok ezer embert összezsúfoló, többemeletes üdülőhajókra. Spoiler: sehogy.
templar62
2024. december 12. 10:53
Kevés a panelproli ? Teve nélkül mit ér a lét ?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!