Újvidéki tragédia: „összegyűrt cementes zsákokat” használhattak beton helyett

2024. november 02. 14:01

Az állomás felújítását végző cég tanácsadója szerint a leomlott részt is érintette a felújítás.

2024. november 02. 14:01
null

Nyitókép: NENAD MIHAJLOVIC / AFP

 

Mint ahogy azt a Mandiner is megírta, Újvidéken (Novi Sad) leomlott a vasútállomás teteje, 14 ember elhunyt, köztük egy hatéves gyermek. Most Zoran Đajić, a CIP Közlekedési Intézet tanácsadója, az N1-nek elmondta, hogy az egyik homlokzati lap mögött beton helyett „összegyűrt cementes zsákokat” tettek be, hogy kevesebb betont használjanak.

Ezt is ajánljuk a témában

Mint mondta, „az első szakaszban a mennyezeten lévő kerámiaburkolatot javították meg, de csak ‘kozmetikázás’ történt az előtetőn. A második szakaszban, a homlokzat felújítása során márciusban jelentést küldtem a kivitelezőknek, amelyben kértem a homlokzati márványlapok eltávolítását, az aljzat javítását, és új márványlapok felszerelését, ahogy azt a projekt is előírta” – mondta Đajić az N1-nek.

Đajić elmondása szerint az épület homlokzatára súlyokat helyeztek, amelyek a tetőről támasztották meg az előtetőt. Ha leszerelték volna a homlokzati paneleket, vélhetően kiderült volna, hogy az aljzat nem megfelelő, és a súlyokon esetleg korrózió jelei mutatkoznak. Đajić hozzátette, hogy a kivitelező ahelyett, hogy kicserélte vagy megerősítette volna a homlokzati lapokat, csak átfestette azokat. Emellett rámutatott, hogy az előtetőt üvegborítással látták el, jóllehet a tervek szerint ez a rész nyitva maradt volna.

„Annak, aki az üvegborításról döntött, ellenőriznie kellett volna a statikai számításokat és a terhelhetőséget”

 – tette hozzá. Đajić szerint elsősorban a minisztert terheli a felelősség, és szerinte Vesićnek le kellene mondania.

Đajić elmondta, hogy a nyilvánosság elé lépett, mert kötelességének érzi az áldozatok iránti felelősségvállalást. Bevallása szerint „talán határozottabban kellett volna kiállnia” az észrevételei mellett. „Ajánlásokat tettem, és 20 különböző címre küldtem jelentéseket, de egyikre sem kaptam választ” – nyilatkozta.

Az esettel kapcsolatban a Szerbiai Vasúti Infrastruktúra és a kínai CRIC-CCCC konzorcium közleményben jelezte, hogy az előtető nem szerepelt a felújítási projektben, amely csupán a belső térre, a tetőre és a homlokzatra terjedt ki.

Összesen 109 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
mi-egy-nagy-vibralo-tojast-hasznalunk-2
2024. november 03. 20:45
Az egész cikk egy trágya, google ferdítővel meggyalázva, értelmezhetetlen szóhalmaz. Semmi ellenőrizhető konkrétum, súlyok, tetők, felújítás, átfesés.. "hogy az egyik homlokzati lap mögött beton helyett „összegyűrt cementes zsákokat” tettek be, hogy kevesebb betont használjanak." ???? és? A tető nem emiatt szakadt le.. Aki nem tud újságot írni, az ne írjon újságot.. inkább menjen libapásztornak.
mandari-ner
2024. november 03. 19:21
Ki volt az a balfasz barom építés, aki ezt így tervezte? Egy kettessel végzett idióta? Betonból nem csinálunk ilyet, csakis acélból. Bőrtönbe azzal a hülyével.
Welszibard
2024. november 03. 17:50
Ne szépítsük, mi sem vagyunk különbek. Az egész népi demokrácia a lopások sorozatából állt. A nagymarosi vízlépcső építkezésekor pillanatok alatt nyaralókkal, villákkal lett tele a hegyoldal. Nem megerőltető kitalálni, hogy milyen cementből és építőanyagokból A magyar népesség fele szajréból építette fel a maga kis Kádár-kockáját.
Treeoflife
2024. november 03. 12:13
Kétségtelen, hogy voltak hiányosságok - és nem csak a mostani. Ha ez a tragédia bekövetkezhetett, annak az építéskori hiányosságai ágyaztak meg. A jelenlegi kivitelezést nem előzte meg alapos felülvizsgálat, ők ezért felelnek, nem megkerülve a kivitelezők hanyagságát. Visszacsinálni sajnos nem lehet, és a felelősöket nem kerülheti el a büntetés. Ez ugyan az áldozatoknak sovány vígasz, de többet nem tehetnek. A szerbek is elindultak a volt rendszerük lebontása felé, remélhetőleg alapos munkát végeznek - merthogy a kivitelezés körüli hanyagság mögött az van, az borítékolható. A libsi cselédek pedig okádhatják a rágalmaikat, az le fog hullani, mivel pontosan ők a múlt hagyatékai.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!