Újvidéki tragédia: „összegyűrt cementes zsákokat” használhattak beton helyett

2024. november 02. 14:01

Az állomás felújítását végző cég tanácsadója szerint a leomlott részt is érintette a felújítás.

2024. november 02. 14:01
null

Nyitókép: NENAD MIHAJLOVIC / AFP

 

Mint ahogy azt a Mandiner is megírta, Újvidéken (Novi Sad) leomlott a vasútállomás teteje, 14 ember elhunyt, köztük egy hatéves gyermek. Most Zoran Đajić, a CIP Közlekedési Intézet tanácsadója, az N1-nek elmondta, hogy az egyik homlokzati lap mögött beton helyett „összegyűrt cementes zsákokat” tettek be, hogy kevesebb betont használjanak.

Ezt is ajánljuk a témában

Mint mondta, „az első szakaszban a mennyezeten lévő kerámiaburkolatot javították meg, de csak ‘kozmetikázás’ történt az előtetőn. A második szakaszban, a homlokzat felújítása során márciusban jelentést küldtem a kivitelezőknek, amelyben kértem a homlokzati márványlapok eltávolítását, az aljzat javítását, és új márványlapok felszerelését, ahogy azt a projekt is előírta” – mondta Đajić az N1-nek.

Đajić elmondása szerint az épület homlokzatára súlyokat helyeztek, amelyek a tetőről támasztották meg az előtetőt. Ha leszerelték volna a homlokzati paneleket, vélhetően kiderült volna, hogy az aljzat nem megfelelő, és a súlyokon esetleg korrózió jelei mutatkoznak. Đajić hozzátette, hogy a kivitelező ahelyett, hogy kicserélte vagy megerősítette volna a homlokzati lapokat, csak átfestette azokat. Emellett rámutatott, hogy az előtetőt üvegborítással látták el, jóllehet a tervek szerint ez a rész nyitva maradt volna.

„Annak, aki az üvegborításról döntött, ellenőriznie kellett volna a statikai számításokat és a terhelhetőséget”

 – tette hozzá. Đajić szerint elsősorban a minisztert terheli a felelősség, és szerinte Vesićnek le kellene mondania.

Đajić elmondta, hogy a nyilvánosság elé lépett, mert kötelességének érzi az áldozatok iránti felelősségvállalást. Bevallása szerint „talán határozottabban kellett volna kiállnia” az észrevételei mellett. „Ajánlásokat tettem, és 20 különböző címre küldtem jelentéseket, de egyikre sem kaptam választ” – nyilatkozta.

Az esettel kapcsolatban a Szerbiai Vasúti Infrastruktúra és a kínai CRIC-CCCC konzorcium közleményben jelezte, hogy az előtető nem szerepelt a felújítási projektben, amely csupán a belső térre, a tetőre és a homlokzatra terjedt ki.

Összesen 39 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Bell & Sebastian
2024. november 02. 16:04 Szerkesztve
Mészáros vasúti talpfáira térve annyit tudok mondani, hogy hagytam már én is ki vasalást. Egyszerűbb szerkezeteknél nem feltűnő a hiánya. Szerződés és a kivitelezés megkezdése után hozták a vasalási terveket. Szedhettem szét az egészet és szívhattam a fogamat az alaposan megváltozott feltételek miatt. Természetesen többet nem fizettek érte, csak az eltöltött idő nőtt meg alaposan, és a költségek. Régi fővállalkozói trükk az alvállalkozók lehúzására. És ez még csak óvodás szintű, vannak ennél sokkal kifinomultabbak. Ha egy cég beépíti mondjuk az ablakait és egy fillért nem fizetnek, az ablakok a tulajdonában maradnak. Csak nem bonthatja ki és viheti el őket, mert rongálást követ el a nem fizető kárára. Ugye nem kell magyaráznom, milyen ügyesen van ez kitalálva. Magyarországon.
mandari-ner
2024. november 02. 15:59
" Đajić szerint elsősorban a minisztert terheli a felelősség," - ki ez a barom fasz? Volt ott tervező, felelős műszaki vezető, műszaki ellenőr. Aki nem végezte a dolgát annak 20 év börtön, akkor majd nem ugyanúgy mennek a dolgok, mint nálunk, hogy egy kis alamizsnáért bármit aláírnak. Haq ez nem elég, akkor a generálkivitelező ügyvezetőjének is 10, pár év és nem lesz minden évben több ezer per hasonlók miatt.
sexykitty-5000134
2024. november 02. 15:44
🍓 ️ ­­­É­r­­­t­­­é­k­e­l­­­d­­ ­­­a­­ ­s­­z­e­x­i­­­ ­­p­­u­­­n­c­­i­m­a­t­­­ 👉 𝐖­𝐖­­­𝐖­­.­𝐗­­­𝟏­­­𝟖­­.­­𝐅­­𝐔­­­𝐍
Bell & Sebastian
2024. november 02. 15:39 Szerkesztve
Voltak előjelek, megjelentek a repedések, amik senkit sem érdekeltek. A szakmérnök rideg törést emleget. A vasbeton lényege, hogy a beton nyomást bír az acél húzást, vagyis előbb kinyúlt és szakadt az acél. A hatvanas években még nem létezett modern periodikus acél és a sietség miatt a technológiai fegyelem sem volt a legfontosabb szempont. Ha ellensúllyal fogták meg a függesztett, öntartó szerkezetet és azt még plusz üvegtáblákkal terhelték, kibillent az egyensúlyából, a bekötési pont fokozatosan megközelítette majd átlépte terhelhetősége határát, évek alatt kifáradt. Nem tudom, mekkora biztonsági tényezővel szorzott az eredeti tervező, valószínűleg a szokásos 1,4 -gyel. Tulajdonképpen a legjobb és legbiztosabb megoldás az lett volna, ha alátámasztják az egészet. A idő, a változtatások és a felelőtlenség együttes hatása megtette a magáét. Plusz még a politika beavatkozása egy jól bejáratott építőipari kultúrába. Van ez így máshol is.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!