Ez okozhatta az újvidéki tragédiát – keresik a felelősöket
A legfiatalabb áldozat hatéves volt...
Az állomás felújítását végző cég tanácsadója szerint a leomlott részt is érintette a felújítás.
Nyitókép: NENAD MIHAJLOVIC / AFP
Mint ahogy azt a Mandiner is megírta, Újvidéken (Novi Sad) leomlott a vasútállomás teteje, 14 ember elhunyt, köztük egy hatéves gyermek. Most Zoran Đajić, a CIP Közlekedési Intézet tanácsadója, az N1-nek elmondta, hogy az egyik homlokzati lap mögött beton helyett „összegyűrt cementes zsákokat” tettek be, hogy kevesebb betont használjanak.
Ezt is ajánljuk a témában
A legfiatalabb áldozat hatéves volt...
Mint mondta, „az első szakaszban a mennyezeten lévő kerámiaburkolatot javították meg, de csak ‘kozmetikázás’ történt az előtetőn. A második szakaszban, a homlokzat felújítása során márciusban jelentést küldtem a kivitelezőknek, amelyben kértem a homlokzati márványlapok eltávolítását, az aljzat javítását, és új márványlapok felszerelését, ahogy azt a projekt is előírta” – mondta Đajić az N1-nek.
Đajić elmondása szerint az épület homlokzatára súlyokat helyeztek, amelyek a tetőről támasztották meg az előtetőt. Ha leszerelték volna a homlokzati paneleket, vélhetően kiderült volna, hogy az aljzat nem megfelelő, és a súlyokon esetleg korrózió jelei mutatkoznak. Đajić hozzátette, hogy a kivitelező ahelyett, hogy kicserélte vagy megerősítette volna a homlokzati lapokat, csak átfestette azokat. Emellett rámutatott, hogy az előtetőt üvegborítással látták el, jóllehet a tervek szerint ez a rész nyitva maradt volna.
„Annak, aki az üvegborításról döntött, ellenőriznie kellett volna a statikai számításokat és a terhelhetőséget”
– tette hozzá. Đajić szerint elsősorban a minisztert terheli a felelősség, és szerinte Vesićnek le kellene mondania.
Đajić elmondta, hogy a nyilvánosság elé lépett, mert kötelességének érzi az áldozatok iránti felelősségvállalást. Bevallása szerint „talán határozottabban kellett volna kiállnia” az észrevételei mellett. „Ajánlásokat tettem, és 20 különböző címre küldtem jelentéseket, de egyikre sem kaptam választ” – nyilatkozta.
Az esettel kapcsolatban a Szerbiai Vasúti Infrastruktúra és a kínai CRIC-CCCC konzorcium közleményben jelezte, hogy az előtető nem szerepelt a felújítási projektben, amely csupán a belső térre, a tetőre és a homlokzatra terjedt ki.