Az Energia Charta szerződés tehát biztosítja ezt a fajta kiszámíthatóságot és stabilitást, mivel biztosítékot kapnak arra, hogy szükség esetén a kormányokhoz fordulhatnak.
Az egyezményt éri kritika is manapság.
A kritika, úgy gondolom, abból a tényből ered, hogy eredetileg, mivel ennek a szerződésnek a keletkezése az 1990-es évekre nyúlik vissza, akkoriban az energiaformák túlnyomórészt szénhidrogének, olaj és gáz voltak, de azóta fejlődés tapasztalható a felhasználható energiaforrásokban, például a megújuló energiaforrásokban, mint a szél, a napenergia. Jelenleg nagy hangsúlyt fektetnek a hidrogénre, mint új energiaforrásra, de az eredeti szerződés nem utalt kifejezetten például a hidrogénre. Így a technológiai fejlődés tükrözése érdekében a szerződés rövidesen a hidrogén, a biogáz, a biomassza, az ammónia felhasználását, valamint a szén-dioxid-leválasztás és -tárolás tevékenységét (carbon capture) is magában foglalja.
A szerződés módosításai a legfejlettebb szerződéssé teszik majd a maga nemében, mivel egyetlen más szerződés, különösen az energiával foglalkozó többoldalú szerződés sem terjed ki ezekre a dolgokra.
Az ECT alapján indított ügyek többsége most megújuló energiaforrásokkal kapcsolatos, és a megújuló energiaforrásokkal foglalkozó vállalatok nem olyanok, mint a Shell. Ezek kisebb szereplők, és nagyobb védelemre van szükségük, hogy több megújuló energiába történő beruházás valósuljon meg, ami összhangban van a Párizsi Megállapodással, amely az energiaátállás irányát jelöli ki a világban. Úgy gondolom, hogy a mi szerződésünk alkalmas arra, hogy megbirkózzon ezekkel a kihívásokkal. Összhangban van a Párizsi Megállapodás céljaival, különösen akkor, ha korszerűsítik, ami remélhetőleg a jövő héten megtörténik. Tehát nem hiszem, hogy tényleg van ok a kritikára, de ha egyszer kialakult egy bizonyos benyomás, és ez valamilyen módon eszkalálódott, és bekerült az emberek tudatába, akkor nagyon nehéz ezen változtatni.