Előzés a Balkánon: lehagyták a szerbeket, újabb ország csatlakozhat az Európai Unióhoz
A legpozitívabb előrejelzések szerint a balkáni ország akár négy éven belül tag lehet.
A döntés rögzíti, hogy az uniós közbeszerzési piac megnyitása harmadik államok ajánlattevői előtt kizárólag az EU hatáskörébe tartozik, megfosztva a tagállamokat a szabályozási lehetőségektől.
Nyitókép forrása: Ludovika
„Ebbe a kérdésbe a tagállamoknak még akkor sincsen beleszólásuk (szabályozási lehetőségük), ha az Unió történetesen nem gyakorolta ezirányú hatáskörét, lévén a kérdés a közös kereskedelempolitikai területére tartozik, s mint ilyen, kizárólagos Uniós hatáskört jelent.
Az EuB (Európai Unió Bírósága) múlt heti ítéletében részben másképp látta a jogi helyzetet. Akként érvelt ugyanis, hogy az uniós joggal nem ellentétes (az EU-val ilyen irányú nemzetközi szerződést nem kötött) harmadik államok honosainak részvétele sem egy uniós közbeszerzési eljárásban, az azonban már ellentétes, ha az ajánlattevő ilyen gazdasági szereplők az uniós jogra (azaz a közbeszerzési irányelvekre, s az azokban foglalt, az ajánlattevők azonos kezelését előíró normákra) hivatkoznak. A Bíróság szerint továbbá az Irányelv személyi hatályának kiterjesztése ilyen ajánlattevőkre is azt eredményezné, hogy az EU közbeszerzési piaca egyenlő feltételek mellett hozzáférhetővé válik harmadik országok gazdasági szereplői számára is. Az uniós jogpolitikai cél egyértelmű: csak az Unióval megfelelő nemzetközi megállapodást kötött harmadik állambeli ajánlattévők versenyezzenek az Irányelv által felállított szabályok szerint.
Önkéntelenül is adódik azonban a kérdés: meghatározhatnak-e a tagállamok az ilyen ajánlatkérőkre vonatkozó szabályokat? E tekintetben a luxemburgi bíróság a főtanácsnokkal összhangban rögzítette, hogy a vonatkozó szabályozási kérdés közös kereskedelempolitikai tárgykörbe tartozik, s mint ilyen, az EU kizárólagos jogalkotási hatáskörét képezi. Következésképpen ennek alapján egyedül az EU jogosult arról dönteni, hogy megnyitja-e, s ha igen, milyen feltételek mellett az uniós közbeszerzési piacát (azonos versenyfeltételek mellett) valamely harmadik állam ajánlattevői számára. A kérdés geopolitikai relevanciája mellett uniós jogi szempontból azért jelentős, mert ha a Bíróság a belső piac területére tartozónak ítélte volna a kérdést, az megosztott hatáskörbe tartozna, amelyben a megelőzés (valamint a szubszidiaritás és az arányosság) elve az irányadó hatáskörgyakorlásra, azaz legalább ideiglenesen szabályozási szerepkört kaphattak volna a tagállamok is.
Mindemellett különös jelentősége van a fenti ítéletnek a magyar gazdaságpolitika és gazdasági semlegesség doktrínáját illetően is. Az ismertetettek ugyanis azt jelentik, hogy a magyar jogalkotónak az EuB ítélet alapján nincsen szabályozási szabadsága harmadik államok honosai kapcsán sem az uniós rezsim alá tartozó közbeszerzési eljárásokban. Az EuB döntése alapján ugyanakkor a magyar közbeszerzési ajánlatkérő szabadon eldöntheti, hogy lehetővé teszi-e a közbeszerzési ajánlattételt egy-egy kiírás esetén valamely ilyen ajánlattevő előtt, s vele szemben milyen, az ajánlattévők között fennálló »objektív különbségek tükrözésére irányuló« (értsd: az ilyen harmadik államokban honos ajánlatkérőket az EU-sokkal, illetve az azokkal egyenértékűekkel szemben hátrányosabb helyzetbe hozó) szabályokat alkalmaz. Az ilyen harmadik országbeli honosnak azonban az EU jog nem biztosít, a tagállami jog pedig az uniós közbeszerzések tekintetében nem biztosíthat az ajánlattételhez, illetve az egyenlő versenyfeltételekhez jogosultságot.”
***
Ezt is ajánljuk a témában
A legpozitívabb előrejelzések szerint a balkáni ország akár négy éven belül tag lehet.