Volkswagen-krízis: a németországi bezárások után Magyarország is veszélyben?

2024. október 29. 13:40

Behúzza a kéziféket és példátlan leépítésbe kezd a német óriáscég a saját hazájában.

2024. október 29. 13:40
null

Nyitókép: JENS SCHLUETER / AFP

 

A Volkswagen vezetése legalább három német gyár bezárását, több tízezer munkahely megszüntetését, valamint a megmaradó dolgozók bérének 10 százalékos csökkentését tervezi – tájékoztat az Euronews. Az átszervezés részeként a vállalat valamennyi megmaradó üzemét is leépítené, és sok feladatot külső szolgáltatóknak szervezne ki.

„Ez Németország legnagyobb ipari vállalatának terve arra, hogy elindítsa az eladásokat hazai pályán” – fogalmazott Daniela Cavallo, a Vállalati Tanács elnöke Wolfsburgban. 

Minden német VW-gyár érintett, egyik sincs biztonságban!”

A bejelentés azt követően érkezett, hogy a Volkswagen az elmúlt három hónapban már másodszor adott ki profitfigyelmeztetést. A kínai és európai piacokon tapasztalható gyenge kereslet és az elektromos autókra való áttérés problémái miatt jelentősen csökkentek a bevételeik. 

A 10%-os bércsökkentés mellett 2025-től kétéves bérbefagyasztást, valamint havi 167 eurós prémium és egyéb juttatások megszüntetését is tervezik.

Ezt is ajánljuk a témában

Az e-autók piaca nem omlik össze, csak átmenetileg lassult

A kínai e-autókra kivetendő büntetővámok fenyegetése nem maradt reakció nélkül. Kína válasza elsősorban mezőgazdasági termékeket, például a sertéshúst, tejet és francia szeszes italokat érintheti. A Makronóm Intézet friss járműipari elemzése kapcsán beszélgettünk Santo Martinnal, a Makronóm Intézet vezető elemzőjével.

A tervezett gyárbezárások megvalósulása esetén ez lenne az első alkalom a Volkswagen 87 éves történetében, hogy Németországban gyárat zár be. Jelenleg a cég tíz németországi üzemben közel 300 ezer főt foglalkoztat. 

A vállalat már korábban figyelmeztetett, hogy a növekvő kínai verseny és a fogyasztói kereslet visszaesése miatt bezárások lehetnek elkerülhetetlenek.

A szakszervezetek most világosabb jövőképet követelnek a Volkswagen vezetésétől. „Több mint egy éve várjuk, hogy a vezetőség megadja a VW márka konkrét célkitűzéseit, de továbbra sincs jövőterv” – mondta Cavallo, aki szerint a leépítések igazolhatatlanok célkitűzések nélkül. 

Emellett felszólította a politikusokat, hogy dolgozzanak ki átfogó tervet az elektromos járművek átállására és a német ipar versenyképességének megőrzésére.

A német kormány álláspontját egy szóvivő fogalmazta meg: „Ismert, hogy a Volkswagen nehéz helyzetben van... a kancellár szerint a múltbeli hibás döntések nem történhetnek meg az alkalmazottak kárára. Most a munkahelyek megőrzése a cél”.

Ezt is ajánljuk a témában

A október végi tárgyalásokon a szakszervezeti vezetők és a VW képviselői másodszorra ülnek össze a kollektív szerződés feltételeiről tárgyalni, ekkorra várhatóak a vállalat harmadik negyedéves eredményei is. 

A Volkswagen e-mailben közölt nyilatkozata szerint a leépítéseket azért tervezik, hogy „fenntartható versenyképességet” érjenek el. 

Thomas Schäfer, a Volkswagen Személygépkocsik vezérigazgatója úgy fogalmazott: „A problémák gyökeréhez kell nyúlnunk: a németországi gyáraink nem elég termelékenyek, és a gyártási költségeink jelenleg 25–50%-kal a célérték fölött vannak. Néhány német üzemünk kétszer olyan drága, mint a versenytársainké”.

 

Egy angol nyelvű összeállítást itt nézhet meg a témáról:

Összesen 83 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
MaBaker
2024. október 31. 00:44
"Emellett felszólította a politikusokat, hogy dolgozzanak ki átfogó tervet az elektromos járművek átállására" Mi a faszom?! Pont azért van ekkora szarban a német autógyártás mert az utóbbi legalább 10 évben a kereslettől merőbeb eltérő irányba terelték a fejlesztéseiket a szabályozók. Erre most azt követelik hogy mégjobban húzzanak bele a belepofázásba?!
ujelet-mgtsz
2024. október 29. 21:36
A 2000-es évek elején a németek legnagyobb gondja az volt, hogy mit kezdjenek az egyre halmozódó pénzükkel. 200 €-s távkapcsoló, 5000 €-s bicikli, hat tv a lakásban, egy 20 éves autót már egy láda sörért kínáltak a bolhapiaci hirdetésekben. Szórták a pénzt görögnek, portugálnak és sok másnak. Aztán kitalálták, hogy a munkaerő-hiányra hivatkozva, az Amerika által szétzilált országokból elvágyakozókat kell importálni, kerül amibe kerül. Ezt megfejelték a zöldek a régi ötletükkel, nevezetesen az atomerőművek bezárásával. Aztán még belecsaptak az amerikaiak tenyerébe, és a kierőszakolt ukrajnai háború következtében már gázuk sincs. Megoldatlan munkaerő, többszörösére hízott energiaszámlák," könyörtelen" uniós elvárások, fokozódó szakszervezeti követelések. Ezt a forgatókönyvet, ami nyilvánvalóan megroppantja a németeket a Soros György fejéből kipattant ideológia alkotta.
Amerigo
2024. október 29. 18:45
Ha vannak agyilag deformált választók, akkor azokat Germanisztánban kell keresni. Bedőltek az aberrált zöld politikának, olyanokra szavaztak akik "fogott" emberek (Solc). Ráadásul a dípstét irányítja háttérbő az eseményeket (Északi Áramlat) és nagyjából a kormányt. Nem csoda, hogy a valamikor bivalyerős német gazdaság, ezen belül az ipar most a padlón van. Ez nem véletlenül alakult így. Ennyire nem lehetnek hülyék a jelenlegi kormányzati vezetők! Vagy mégis? Kérdés, hogy mikor repül le a fedő a német kuktafazékról?
5m007h 0p3ra70r
2024. október 29. 17:16
A témára rácsatlakozva haza vetületben. Teljesen mindegy ki fognkormányozni 2026-ban, mert: 1. Európa magávalmránt minket. 2. Az RRF 2027-ig elérhető, amit addig nemmsikerülmlehívni, attól szépen el lehet búcsúzni. 3. Ha lesz is belőle kifizetés, az az Orbán kormányok 2020 óta megvalósult eredményeire lesz kifizetve, ugyanis az ő álatluk benyújtott RRP van érvényben, azt kellett esdig is és azt kell ezután is megvalósítani a kifizetésekért. Tehát, aki 26 után pénzt akar, az szépen lenyomja 27-ig az Orbán RRP-t. Vagy csinál egy gazdaságpolitikai hátraarcot egy krízisérában, ami nagyon bátor dolog és még annál is kockázatosabb! Üdv a valóságban és jó szórakozást mindenkinek! Addig szorgalmasan gyűjtögessetek, mert itt nem egymilliós minimálbér lesz, hanem egymillió hajléktalan!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!