Az az új ismerős, közelebb áll hozzánk, mint az afrikai vagy az ázsiai kultúra termékei, de érezhetően valahogy mégis más, mint az európai. E sajátos interakció megfigyelhető a tudományban, képzőművészetben, a filmiparban, és nem meglepő módon a közéletben is. Európai alapokon nyugszik az amerikai filozófia, a politikaelméletet, de önálló fejlemény a politikai kommunikáció, a politikai marketing pedig már egyedi termékeket állít elő. A végeredmény egy kosztümös filmre emlékeztet, hiszen az Egyesült Államokat fehér, protestáns keresztény férfiak alapították, és a XVIII. századi gyökerű köztársasági díszletek a mai napig meghatározzák ennek az óriási posztmodern birodalomnak a karakterét. Ezt tükrözi a választási rendszer logikája, a kétkamarás törvényhozás és az apró-cseprő helyi testületek és alulról jövő kezdeményezések (grassroots) tömkelege.
Ennek köszönhetően az amerikai közélet egyszerre árasztja magából a gyermekded vintage és a pszichedelikus science fiction hangulatát. Az Egyesült Államok alapvetően oligarchikus felépítésű – hasonló értelemben, mint a reneszánsz Itália városállamai. Voltaképpen elitek harca zajlik, csak a társadalmi mobilitás lényegesen nagyobb, mint a kora újkori Genovában, Firenzében vagy Velencében.
Ha egy amerikai születésű állampolgár elnök vagy alelnök akar lenni, akkor potenciálisan tényleg nyitva áll előtte az ajtó (ha egyébiránt megfelel az alkotmányos követelményeknek). A valóságban azonban igen ritka, hogy valaki Trumphoz hasonlóan meghackelje a rendszert (Hoover szintén a saját vagyonára építve lett elnök, illetve korábban Theodore Roosevelt fordult szembe nyíltan a pártjának elitjével).
Az elmúlt bő száz évben azonban kevés outsider volt a rendszerben. És noha a nagy ipari és bankár dinasztiák többnyire a háttérben maradnak, előfordult olyan is, hogy közvetlenül jelölnek rokont a hatalomba (Kennedy, Bush, Rockefeller). Többnyire felépítenek olyan habitusú politikusokat, akik megfelelnek egy eszménynek, világnézetnek (Carter). A Clinton házaspár példája többé-kevésbé egyedinek nevezhető, esetükben a folyamat fordítva zajlott le: a Demokrata Párt mögötti pénzügyi körök építették fel őket, ők pedig politikusként gazdagodtak meg és mára önálló hatalmi tényezők a washingtoni mocsárban.
Politika és pénz viszonyára azonban alapvetően nem a clintoni irány a jellemző, hanem a fordítottja: