Annyi biztos, hogy a tőkepiaci unióról szóló tárgyalásoknak haladniuk kell, a belső piacot meg kell erősíteni, annak további széttöredezését meg kell állítani. Az állami támogatások korlátozására vonatkozó szigorú Bizottsági szabályokat át kell gondolni (a Bizottság által szponzorált dokumentumban a nagyvállalatok fúziója vagy akár az interregionális projektek állami támogatása is felmerül). Ezen túl a kutatás-fejlesztésnek (K+F) több finanszírozásra lenne szüksége, hogy az innovatív európai vállalatoknak meg is érje Európában maradni. A finanszírozás kérdésében azonban merőben eltérőek a megközelítések. Míg a magyar elnökség óvatosan felvetette, hogy a Bizottság új saját forrásairól szóló megbeszéléseket kellene előmozdítani, és fokozatos helyes irányba tartó lépteket tenni,
addig Mario Draghi grandiózusabb és azonnali gazdasági csomagokat javasol a helyreállítási alap, a Next Generation EU (NGEU) példájának alapján, amelyet a tagállamok anno közös adósságból finanszíroztak. Bár sokan vannak, akik sikeresnek tartják a közös adósságból finanszírozott NGEU-t,
egy második közös adósság veszélyt jelenthet a tagállamok gazdaságára és szuverenitására egyaránt,
és ahogy a magyar program is utal rá (de maga a kormány egyértelműen megjegyezte), ezt a fajta megoldást inkább kerülni kellene, hiszen csupán tüneti kezelést ajánl a kiváltó okok megoldása helyett. Rövid távú kezelésként pedig számos komoly problémát vet fel.
Vannak bizonyos, a versenyképesség más aspektusaihoz kapcsolódó kérdések, melyekben pénz helyett inkább paradigmaváltásra lenne szükség. Az egyik ilyen kérdés a kereskedelempolitika. Az európai országok által exportált termékek előállításához olyan ritkaföldfémek szükségesek, mint például a lítium, kobalt vagy a volfrám – a 21. századi modern technológiák számára egyszerűen nélkülözhetetlen nyersanyagokról van szó. Ezen erőforrások egy részével viszont – többek között – Kína rendelkezik. Gazdasági szakértők szerint Kína az európai piacok számára jellemzően egyszerre veszélyforrás és lehetőségek tárháza: veszélyforrás, mert Kína agresszív kereskedelempolitikája kapitalista logikát nem követő módon működik, vállalatai állami támogatások sorát élvezik; de lehetőség is, ahogy arra a jelentés és az elnökségi program is utal, hiszen Európa versenyképességi törekvéseit hatékonyan táplálhatná a Kínából importált nyersanyag, sőt, akár a technológia is.