Volt értelme a szigorításnak: több mint 200 embert állítottak elő a gödöllői HÉV vonalán
A BRFK és a Pest Vármegyei Rendőr-főkapitányság július elején indította el az akcióját.
Belgium legnagyobb vasútállomása, a Brüsszel-Midi évek óta Európa legveszélyesebb pályaudvara, ahol a dolgozók és az utasok is félnek. A belga kormány már ígért változásokat, de egyelőre a megnövekedett rendőri jelenlét sem segít csökkenteni a bűncselekmények számát.
Nyitókép: Mandiner/Varga Mátyás Zsolt
A belga főváros legnagyobb pályaudvara, a Brüsszel-Midi maga a pokol – legalábbis, ha az ott dolgozókat kérdezik. Annak ellenére, hogy Brüsszel főpályaudvara hemzseg a rendőröktől és a katonáktól, a bűnözési ráta soha nem volt ilyen magas, a közelmúltban történt lövöldözések és késelések miatt pedig már az utasok és az alkalmazottak is féltik az életüket. Több dolgozó is egységesen azt nyilatkozta, hogy még soha nem dolgozott ilyen szörnyű körülmények között.
A helyzet drámai”
– mondta Philippe Close, Brüsszel polgármestere, aki szerint a pályaudvar kérdése Belgium legnagyobb problémája, valamint a vele járó felelősségvállalás. A polgármester szerint senki nem vállal felelősséget a Brüsszel-Midi bűnlajstromáért.
A Politico munkatársai felkeresték a belga főváros illetékes hatóságait, valamint több helyben vagy a környéken működő vállalkozás tulajdonosát. A dolgozók szidalmazták a rendfenntartókat és a politikusokat, amiért nem voltak jelen, vagy nem tesznek eleget a probléma leküzdéséért, a hatóságok pedig egymást vádolták a biztonsági hibákért.
Nemcsak a helyiek akadtak ki
Több Brüsszel körüli kisebb település polgármestere is levelet írt a Belga Nemzeti Vasúti Társaság (SNCB) vezérigazgatójának a Gare du Midi környékével kapcsolatos aggályaikkal kapcsolatban. Levelükben kifejtették, hogy ők és a Brüsszel-Midi rendőrségi körzet hogyan vagy hogyan nem vállaltak felelősséget és arra kérték a vezérigazgatót, hogy vegyen részt a problémamegoldásban.
A polgármesterek szerint lehet, hogy megnövekedett a rendőri jelenlét, de a Brüsszel-Midi környékén nincs elég rendőrőrs,
tehát csak messzebbről tud erősítés érkezni, a letartóztatott személyek elszállítása pedig sokáig tart. Habár 2023-ban ígéretet tettek egy rendőrőrs felállítására, úgy tűnik, ez azóta sem valósult meg. A polgármesterek figyelmeztetnek az esetleges visszaélésekre.
Mennyit költ Belgium a védelemre?
Nick Gyselinck, Annelies Verlinden belga belügyminiszter szóvivője tavaly októberben azt nyilatkozta, hogy javítani fognak a rendőri jelenléten, ennek részeként lett megígérve az új rendőrőrs is.
Gyselinck megjegyezte, hogy
a szövetségi költségvetésből összesen 3,4 millió eurót fordítanak arra, hogy a belga állomások élhetőek és biztonságosak maradjanak
Ez jelentős összeg, bár csak töredéke (kevesebb, mint 0,02 százaléka) volt a 2024-es összes várható kormányzati kiadásnak. Erre vagy akár többre is szükség lenne, ugyanis a hivatalos rendőrségi adatok szerint 2023-ban 146 fegyveres rablást követtek el a Brüsszel-Midiben vagy annak közelében. Egy akkor készült tanulmány becslése szerint a pályaudvar bűnözés szintje olyan magas, mint a 13 flamand nagyváros összes állomásán együttvéve.