(Nyitókép: AFP)
Jó is, hogy már itt a tartományi választások hétvégéje, mert az AfD-ellenes népnevelő cégekkel szemben bojkottot fogadó német polgárok lassan kezdtek volna bajban lenni és önellátásra berendezkedni: miután két hete mások mellett az Oetker, a Miele, a Stihl és a Rossmann indított kampányt a sokszínűség mellett és ennek jegyében a politikai sokszínűség ellen,
az utolsó pillanatban egészoldalas újsághirdetésekkel jelentkezett be a kampányba a vezető német élelmiszer-kiskereskedelmi lánc, az Edeka is.
A kék színű logóval rendelkező vállalat, amelynek neve a „Gyarmati Árukereskedők Szövetkezete” szókapcsolatból származik, az AfD-re utalva arról értekezik, hogy áruházaikban mindenféle színű gyümölcsöket árulnak, kéket azonban nem,
az evolúció ugyanis megtanított minket arra, hogy a kék nem jó választás”;
ahogyan a politikában is a Kékek jelentik a legnagyobb fenyegetést a sokszínű társadalomra, mivel „az egészséges sokféleség természetes ellenségeinek” minősülnek.
De valószínűleg érezték, hogy ebben a formában ez sántít kissé, így lábjegyzetben külön hozzáfűzték:
a tudomány szerint a kék áfonya is csak a nevében kék, pigmentjeit tekintve nem, márpedig a tudományra érdemes hallgatni.
Amivel kicsit még kínosabbá vált az ügy: hiszen a biológia tudománya pontosan ugyanezért állítja, hogy aki a kromoszómáit tekintve férfi, az akkor is férfi, ha nőnek nevezi magát – a sokszínűségpárti Edeka részéről elég kínos az alapelv. Már csak azért is, mert 2017-ben (amikor az AfD már a harmadik helyet érte el a szövetségi választásokon)
még maga a cég kampányolt azzal, hogy az ő áfonyáik „akkor az igazán édesek, ha kékek”.
Csakhogy a franchise jellegű áruházlánc boltjainak önálló üzletvezetői vannak, akiknek semmiféle érdekük nem fűződik ahhoz, hogy anyacégük olyan pártot támadjon, amelyre a régiójukban esetleg a vásárlóik egyharmada szavaz:
így hát lázadás is indult Kelet-Németországban.
Az egyik szász-anhalti kereskedő kifejti: ő élelmiszerárus, nem pedig politikus, boltja mindenki előtt nyitva áll, a politikai üzenettől pedig elhatárolódik. Egy másik rögzítette: a demokráciában a nép szuverén, és szabadon dönt. Más boltok személyzete arról biztosítja vevőit, hogy az efféle politikai állásfoglalást nem is értik, hiszen az ő feladatuk az, hogy friss termékeket és megfelelő szolgáltatást kínáljanak a vásárlóknak.
Az ilyen lépésekkel a létünket és a munkahelyeinket veszélyeztetik” – mutattak rá többen.
Lazán kapcsolódik, hogy februárban az egyik regensburgi Edeka vezetője, bizonyos Ferat Nuha fordult felháborodottan a nyilvánossághoz, rámutatva, hogy szinte naponta történnek lopások a boltjában, 80 százalékban külföldi, elsősorban tunéziai elkövetőkkel; előzőleg a bajor város egy másik Edeka üzletének vezetője már szintén felhívta a figyelmet a hozzájuk is
naponta lopni járó „fekete ruhás menedékkérő férfiakra”
(boltjában addigra már 49 kamera volt felszerelve, bosszúból egy tettes azóta jól arcon is vágta egy üveggel). Most ő a Facebook-oldalán nem tiltakozik az „egészséges sokszínűséget” dicsőítő hirdetés ellen – az utolsó bejegyzése arról szól, hogy boltjukban postapultot alakítottak ki, számos más német élelmiszerbolthoz hasonlóan ugyanis ők veszik át egy bezáró helyi postahivatal funkcióját.
***