„Egyszerűen hihetetlen”: javítani kell a francia tábornok szerint a hadseregek mozgását Ukrajna miatt, de ez a nemzeti szuverenitást veszélyezteti

2024. augusztus 05. 15:35

Kibeszélt a Politicónak egy magasrangú francia tábornok, aki a katonai mobilitás Európán belüli akadályait kifogásolja, melyeket el kelle hárítani.

2024. augusztus 05. 15:35
Completion of NATO exercise Quadriga 2024

Kép: AFP

Ha Európa el akar hárítani egy esetleges orosz agressziót, sokkal jobban kell tankokat, csapatokat és lőszert szállítania a kontinensen – mondta a Politicónak egy magas rangú francia tábornok.

A hidegháború idején az országok hozzászoktak a katonai felszerelések mozgatásához, ami akkoriban „nagyon egyszerű” volt, de „fokozatosan rendkívül bonyolulttá vált” – mondta Bertrand Toujouse tábornok, a francia hadsereg újonnan létrehozott európai szárazföldi parancsnokságának vezetője.

„Elengedhetetlen, hogy a katonai mobilitást visszahelyezzük az európai katonai gondolkodás középpontjába” 

– tette hozzá a tábornok lille-i irodájában.

Ha ugyanis Oroszország megtámad egy NATO-országot, az európai és amerikai katonáknak a lehető leggyorsabban el kell érniük a szövetség keleti szárnyát. De a gyors mozgás jelenlegi akadályai közé tartoznak a háborús anyagok határokon át történő szállításának hosszadalmas és széttagolt adminisztratív folyamatai; a nem megfelelő infrastruktúra – beleértve a hidakat és alagutakat – a páncélozott járművek mozgatásához; valamint a szállítási kapacitás, például a vasúti kocsik hiánya.

Ezt is ajánljuk a témában

 

Májusban az EU külügyminiszterei megsürgették a tagállaim kormányokat, hogy hajtsák végre a blokk katonai mobilitási kötelezettségvállalását, amely kötelezettségvállalást foglal magában az infrastrukturális beruházásokra, valamint a fegyveres erők közúti, vasúti és egyéb közlekedési módokhoz való kiemelt hozzáférésének biztosítására.

Júniusban Franciaország bejelentette, hogy csatlakozik a Lengyelország, Németország és Hollandia által már aláírt megállapodáshoz egy katonai tranzitfolyosó létrehozásáról.

Júliusban Görögország, Bulgária és Románia szándéknyilatkozatot írt alá a határokon átnyúló katonai mobilitási együttműködésről.

A francia hadsereg 2022 tavaszán szembesült azzal, hogy  milyen nehéz átkelni Európán, amikor egy zászlóaljat telepített Romániába válaszul Oroszország ukrajnai inváziójára.

„Ukrajnában háború dúl, de a vámtisztek elmagyarázzák, hogy nincs meg a megfelelő tengelyenkénti tonnatartalom, és hogy a tankjaid nem engedik át Németországon” – magyarázta a Politicónak Toujouse, aki szerint ez „egyszerűen hihetetlen”.

Az adminisztratív terheken túl pedig a katonák képességei is berozsdásodtak a lap szerint.

A francia hadsereg – amely az elmúlt évtizedeket Afganisztánban és a nyugat-afrikai Száhel-övezetben harcolva töltötte – körülbelül 20 éve nem rakott katonai felszerelést vonatra – mondta a francia tábornok. Az SNCF, a francia nemzeti vasúttársaság pályaudvar-vezetői sem rendelkeznek ilyen tapasztalattal.

Franciaország akkor csapatokat telepített Romániába a NATO keleti védelmének megerősítésére irányuló szélesebb körű NATO-erõfeszítései keretében, és azt reméli, hogy rendszeres csapat- és felszerelésrotációt alkalmazhat a katonai szállítás művészetének újratanulására.

Toujouse elismerte, hogy a katonai mobilitás javítása nem lesz könnyű, mert a szállítási és vámszabályok nagyrészt nemzeti előjog: 

„őszintén szólva ez a nemzeti szuverenitásba való beavatkozás”, mivel olyan ügyekről van szó, hogy ki léphet át egy országon, milyen vámok vannak érvényben, és milyen fegyverek lehetnek a fedélzeten

 

– mondta.

Franciaország bejelentette, hogy csatlakozik a Lengyelország, Németország és Hollandia által már aláírt, katonai tranzitfolyosó létrehozásáról szóló megállapodáshoz.

Azt szeretné, ha a döntéshozók először a vasúti közlekedésre összpontosítanának, mivel még mindig a vasút a legpraktikusabb módja a tankok szállításának.

Az egyik ötlet a hozzáférési díjak csökkentése. Toujouse elmondta, hogy jelenleg a francia hadseregnek évente 30 millió eurót kell fizetnie azért, hogy éjjel-nappal hozzáférést biztosítson a kontinensen átívelő vonatokhoz. Szeretnék, ha ezt nem kellene kifizetniük.

Ben Hodges nyugalmazott amerikai altábornagy – az Egyesült Államok hadseregének egykori parancsnoka Európában – a Politicónak azt mondta, hogy a Krím 2014-es orosz annektálása „ébresztő” a katonai mobilitás javításának szükségességére. Azóta – tette hozzá – „van javulás, de ez elsősorban a probléma elismerésének formájában nyilvánul meg”.

Ezt is ajánljuk a témában

 

Összesen 123 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
VeressZoltán
2024. augusztus 05. 17:46
Ha... "A ha kötőszó feltételeket kapcsol össze; azt jelzi, hogy az egyik közölt dolog igaz vagy teljesül, amennyiben a másik közölt dolog is igaz, vagy teljesül."
B_kanya
2024. augusztus 05. 17:27
Mankel 2024. augusztus 05. 15:58 • Szerkesztve "Elvileg a Vezérnek ezzel nem lehet baja. Tekintve, hogy nagy támogatója az eu haderő létrehozásának. Ez nagyjából a 0. Lépés." Egy Pireusz-Belgrád-Budapest-Baltikum gyorsvasút is....
B_kanya
2024. augusztus 05. 17:25
gilou-au-clavierDr Bubo 2024. augusztus 05. 16:27 "Igen, ha magyar segítséggel elfoglalnák Ukrajnát az oroszok. Persze akkor hamar leradíroznák Mo-t a terképről." Dobrudzsát otthagyná a bozgor, pedig azért agyonverik Ploestiben, a Lukoil kút mögött....
Obsitos Technikus
2024. augusztus 05. 17:25
Szóval az a bajotok, hogy nem masírozhattok keresztbe-kasul mindenfelé, mint a szép gyarmati időkben?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!