Nagy nyugati márkáknak, cégeknek (és áruházláncoknak), mint a Lidl, a Coca-Cola vagy a L'Oréal, fel kell hagyniuk a balkáni Kreml-barát médiumokban való reklámozással! – közölték az Európai Parlament (EP) törvényhozói. EP-képviselők 15 céget szólítottak fel, hogy vizsgálják meg marketing-irányelveiket, és biztosítsák annak feltételeit,
ne hirdessenek olyan balkáni médiumokban, amelyek „káros dezinformációt” terjesztenek.
– számolt be a Politico, amely látta a 16 politikus által aláírt levelet.
Andrej Kovatchev bolgár EP-képviselő a Politico riporterének elmondta: az oroszbarát propaganda komoly fenyegetést jelent a demokratikus országok számára. „Sok médiumnak, amik Kreml-párti dezinformációt közvetítenek, erősíti a hitelességét, ha ott jó hírű cégek hirdetései jelennek meg” – állította a képviselő.
A nyugati vállalatok figyelmeztetését a Balkan Free Media Initiative nevű brüsszeli székhelyű NGO szorgalmazta. Ez a szervezet 2023-ban arról számolt be, a nyugati cégek reklámköltésein keresztül
több százmillió euró jut olyan szerb és bolgár médiumoknak, amelyek kormánypropagandát és a Kreml narratívájáját közvetítik.
Az EP-képviselők arra kérték a fenti cégeket, hogy álljanak az „igazság és az integritás oldalára”.