A decivilizáció olyan – tudatos és tudattalan – folyamatként értelmezendő, amelynek során a jelen és a múlt közötti kapcsolat megszakad, és az állandóság érzése csökken; az idő múlásával olyannyira, hogy az állandó változás tudata elnyomja. A jelenlegi korszakban ez a tendencia lendületet vett, és közvetlenül befolyásolja a korszellemet. Ma az emberi képzeletet inkább a mulandóság és az újdonság, mint az állandóság uralja.
Az állandóság érzésének csökkenése fordítottan arányos volt a változás tudatosságának felemelkedésével. Ma gyakran úgy tűnik, hogy ha valami állandó, akkor az a változás állandósága.
A kultúra megszakítottságának érzékelése befolyásolja a közélet viselkedését.
Ezt a felfogást a szüntelen változás eszméjének valóságos fétissé válása támasztja alá. Több mint egy évszázadon át nemzedékről nemzedékre azt mondták és hitték, hogy az ő koruk a példátlanul gyors változások kora. A gyors változás felfogása együtt jár azzal a tendenciával, hogy a korábbi kulturális vívmányokat korszerűtlennek és elavultnak nyilvánítják.
A gyors változásra való állandó hivatkozások az elmúlt 150 évben azt jelzik, hogy ez a felfogás önálló életre kelt, és ahogy Daniel Bell szociológus rámutatott: „háttérbe szorítja a tényleges változás dimenzióit”. Az ennek az érzékenységnek megfelelő tudatosság azt feltételezi, hogy az új szükségszerűen javulást jelent a régihez képest. Ez a hozzáállás nemcsak a technológiákhoz és termékeikhez, hanem az értékekhez is kötődik. Ami ebből következik, az „egy új érzékenység szüntelen keresése”.
A kultúra diszkontinuitása együtt jár a múlt iránti érzék elvesztésével.
Ez nyugtalanító hatással van magára a kultúrára, és megfosztja azt erkölcsi mélységétől. A kultúrán belüli belső feszültségek azon keresztül törnek meg, amit Lionel Trilling társadalomkritikus úgy jellemzett, mint „az antikulturálisak akkulturációját”. A kulturális diszkontinuitás egyes esetekben a korábbi előfeltevés negligálásához vezetett.
1961-ben, amikor ezeket a szavakat írta, Trilling megjegyzései az egyetemi hallgatói körében uralkodó kritikátlan kultúrkritikára irányultak. Ma az antikulturális akkulturáció erőteljes szerepet gyakorol a nyugati társadalom képzelete felett. A kultúrát gyakran instrumentális és pragmatikus szempontok szerint fogalmazzák meg, és ritkán tekintenek úgy rá, mint az emberi életet értelemmel felruházó normarendszerre.
A kultúra sekélyes konstrukcióvá vált, amitől meg kell szabadulni, vagy amit meg kell változtatni.
A politikai döntéshozói körökből rendszeresen és lazán elhangzik a „kultúra megváltoztatására” való felhívás.