Tiltakozásom fejeztem ki az Európai Parlament LIBE szakbizottságának elnökéhez
A LIBE sajnálatos döntése tiszteletlen a Tanáccsal, mint az Európai Unió intézményével szemben és súlyosan sérti a lojális együttműködés elvét.
A tervek szerint a járműveknek 2035-re teljesen kibocsátásmentessé kell válniuk.
Nyitókép: Tim Graham/Getty Images
Az Európai Parlament radikálisan csökkentené az új nehézgépjárművek szén-dioxid-kibocsátását. A Parlament ugyan már el is fogadta ezeket az intézkedéseket, de még egyeztetnie kell az uniós tagállamok kormányait tömörítő Tanáccsal – írta meg a HVG.
A nagy tehergépjárművek és autóbuszok szén-dioxid-kibocsátásának csökkentésére vonatkozóan a célok a következők:
45 százalék 2030-2034 között, 65 százalék 2035-2039 között, és 90 százalék 2040-től.
Az új városi autóbuszoknál a kibocsátás csökkentésének célja 90 százalék 2030-ig, majd 2035-re teljesen kibocsátásmentes járművekké kell válniuk. Az intézkedések értelmében a pótkocsikra 7,5 százalékos, a félpótkocsikra pedig 10 százalékos kibocsátáscsökkentési célokat határoznak, 2030-tól kezdve.
Az Európai Bizottságnak részletesen ki kell vizsgálnia az új szabályok hatékonyságát és hatásait 2027-ig. A felülvizsgálat során többek között meg kell vizsgálni, hogy a kis tehergépjárművekre egyáltalán alkalmazandóak-e a szabályok, illetve hogy milyen szerepet játszhat egy szén-dioxid-korrekciós tényező a kibocsátásmentes nehézgépjárművekre való átállásban.
A hatálybelépés előtt a Tanácsnak még hivatalosan is jóvá kell hagynia a megállapodást.
***