Mélyrepülésben az amerikai légierő? – közel 40 embert vesztettek háború nélkül

2024. február 17. 07:05

A szakértők szerint egyre több aggasztó folyamati indult az amerikai légierőben, amely már a szervezet harckészültségét is veszélyezteti.

2024. február 17. 07:05
Pataki Zoltán
Pataki Zoltán

Egy év alatt legalább három tucatnyi katona halt meg katonai légi balesetben – ez egyre jobban aggasztja az amerikai törvényhozókat az Oroszországgal, Iránnal és Kínával szembeni növekvő feszültségek idején.

Az elmúlt 12 hónapban 16 katonai légi baleset történt, amelyek összesen 36 katona halálához vezettek.

Ezek egyike se volt harci cselekményhez köthető.

A balesetek a legkülönbözőbb típusú gépeket érintették, és nem csak belföldön, de külföldi légibázisokon és gyakorlatok alatt egyaránt történtek tragédiák. 

A legsúlyosabbak, valamint a legnagyobb kárral járok közül néhány: november 29-én nyolc katona halt meg, amikor a légierő CV-22B Osprey tiltrotoros repülőgépe lezuhant a Japánhoz tartozó Yakushima-sziget partjainál egy kiképzési repülés során. December 11-én a légierő egyik F-16-os vadászgépe a Sárga-tenger Dél-Koreához közel eső részébe zuhant, szintén egy kiképzési repülés során. Utóbbi esetben a pilótának sikerült katapultálnia.

A legsúlyosabb baleset tavaly március 30-án történt, amikor is kilenc katona halt meg a hadsereg két UH-60 Black Hawk típusú helikopterének lezuhanásakor egy éjszakai rutinrepülés során, a Kentucky-beli Fort Campbelltől északkeletre. Tavaly Április 27-én három katona meghalt, egy pedig megsérült, miután a hadsereg két AH-64 Apache helikoptere  – a világ legmodernebb harci helikoptereként számon tartott típus – lezuhant az alaszkai Anchorage-ben található Elmendorf-Richardson bázison egy kiképzési repülésről visszatérőben. November 20-án az amerikai haditengerészet egyik felderítő repülőgépe a hawaii Oahu szigeténél a vízbe zuhant, miután rossz látási viszonyok között és erős szélben túlfutott a kifutópályán

A Haditengerészeti Biztonsági Parancsnokságának friss adatai azt is mutatják, hogy 2023 februárja és 2024 februárja között mind a haditengerészet, mind a tengerészgyalogság esetében

jelentősen megugrott a repülési balesetek aránya a repül órákra levetítve. 

A probléma, úgy tűnik, nem új keletű a Pentagon számára; de nem világos, hogy milyen lépéseket tesz a balesetek elkerülése érdekében. 

A kongresszus még 2019-ben létrehozta a Katonai Repülésbiztonsági Nemzeti Bizottságot, amelyet azzal bíztak meg, hogy feltárják a repülőgép-balesetek okait. Erre az ösztönözte a Pentagont, hogy 2013 között összesen 224 katonát, 186 repülőeszközt veszített el különböző baleseteben, amelyek nem mellesleg 11,6 milliárd dollárnyi (4100 milliárd forint) kárt okozott a hadseregnek. 

A bizottság 2020 decemberében adta ki végleges jelentését, amely számos ajánlást tett. Többek között javasolták, hogy a Pentagon hozza létre a Közös Biztonsági Tanácsot (JSC). „A minisztériumon belül a repülésbiztonságra összpontosító, magas szintű, felhatalmazott vezetés nélkül a repülésbiztonság soha nem kapja meg a szükséges következetes hangsúlyt és forrásokat ahhoz, hogy a biztonság prioritássá váljon” – állt a bizottság zárójelentésében.

A JSC-t létre is hozták 2020-ban az ajánlások szerint, a hírek szerint azonban valami nagyon félresikerülhetett, 

hiszen nem sikerült csökkenteni a balesetek előfordulási arányát, 

sőt még romlott is a helyzet. Legalábbis ez olvasható a Heritage Foundation 2024 Index of U.S. Military Strength című elemzésében. 

Ezt is ajánljuk a témában

Kevesebb repülés több baleset 

Jon Venable, a Heritage Foundation vezető kutatója, aki 25 éven keresztül volt az amerikai légierő vadászpilótája, egy nemrégiben adott interjúban „nyugtalanítónak” nevezte a balesetek számának növekedését. Venable elmondta, hogy az 1980-as években a pilóták kemény kiképzést kaptak, alacsonyan és gyorsan repültek, 

agresszív manővereket hajtottak végre, és nem volt lehetőségük hibázásra.

 Ahhoz, hogy ilyen körülmények között repüljön valaki,  „nagyon jónak kell lennie”, és nincs lehetősége hibázni. 

Elmondta, hogy a 2000-es évektől kezdve viszont a pilóták egyre „puhább” kiképzést kezdtek kapni. A szakértő szerint ez vezetett ahhoz, hogy megszaporodtak a balesetetek. A pilóták „alacsony kockázatú” körülmények között és közepes magasságon gyakorolnak szinte kizárólag. A repülés két legveszélyesebb szakasza azonban a le- és a felszállás: ha nem gyakorolnak eleget megfelelő körülmények között a pilóták, akkor az növeli a hibázás lehetőségét, a balesetek előfordulását. „Ennek nyugtalanítania kellene a felelősöket” – mondta. 

Venable szerint az is növeli a balesetek esélyét, hogy  

a pilóták és a repülők személyzetei nem repül eleget.

Elmondta, hogy az ő idejében a pilóták még hetente négyszer-hatszor repültek. Jelenleg viszont a pilóták hetente csak egy-két alkalommal szállnak fel. Tapasztalatai szerint ha valaki ilyen kevés gyakorlattal rendelkezik, akkor nem alakulnak ki azok a reflexek, azok az automatizmusok, amelyek nem veleszületettek, de a biztonságos repüléshez elengedhetetlenek. 

A Heritage Foundation elemzése azt mutatja, hogy a légierő gépei a 2013-as pénzügyi évben 2,04 millió órát repültek, de a 2022-es pénzügyi évben már csak kevesebb mint 1,12 millió órát voltak a levegőben, ami 82 százalékos csökkenést jelent. A Military.com cikke szerint a hadsereg helikopterpilótái is lényegesen kevesebbet repülnek, mint egy évtizeddel ezelőtt. Az Apache helikopterek repülési ideje mintegy 50 százalékkal csökkent; a Chinook pilótái 36 százalékkal kevesebb időt töltenek a levegőben; a Black Hawk pilóták pedig 25 százalékkal kevesebbet repültek. A hadsereg ugyanakkor tagadta, hogy a csökkentett repült óraszámok összefüggésben lennének a több balesettel.

Venable szerint a kevesebb repült óra a karbantartásra is negatív hatással van, mivel a földi személyzetnek is kevesebbszer kell foglalkoznia gépekkel, és így nehezebb szinten tartani a tudását.

„És ezért van az, hogy minél többet repülsz, annál jobb leszel mindenben. És ez igaz a karbantartásra, igaz a pilótákra is, és

jelenleg olyan keveset repülnek, hogy mindenki berozsdásodik, és a balesetek száma megnő”

– tette hozzá. Venable szerint jelenleg az Egyesült Államok légiereje nincs abban az állapotban, hogy sikeresen tudjon reagálni akár egy Kínával szembeni konfliktus kirobbanására. 

Ezt is ajánljuk a témában

A vezetés elrugaszkodott a valóságtól 

A szakértő nincs megelégedve a katonai vezetéssel sem, akik szerinte elvesztették a kapcsolatukat a valósággal. A légierő vezetői ahelyett, hogy a kiképzésre és a készenlétre erősítésére költenék a pénzt, inkább a kutatási, tesztelési, fejlesztési és értékelési (RTD&E) kiadásokat növelik. „A Biden-kormányzat alatt ez sokkal rosszabb lett” – mondta, hozzátéve: 

„A légierőt jelenleg alapvetően jobban érdekli a repüléssel nem járó dolgok, mint a repüléssel járó dolgok”.

„Idén a légierő kevesebb repült órát fog finanszírozni, mint története során valaha” – mondta. Szerinte ennek az oka, hogy a légierő legutóbbi vezérkari főnökei – Charles „C.Q.” Brown és Dave Goldfein – mindketten a vállalati gondolkodásmódot hozták magukkal.

A toborzással is egyre komolyabb problémák vannak a Heritage Foundation szerint: folyamatosan csökkennek a követelmények a felvételinél, mivel nincs elég utánpótlás. Ez azon is meglátszik, hogy az 1980-as és 1990-es években 25-30 százalékos volt a lemorzsolódási arány, jelenleg viszont csak mindössze 0,25 százalékos a lemorzsolódás.

Ezt is ajánljuk a témában

A helyzet már a politikusokat is kezdi zavarni 

Közben a kongresszus tagjai válaszokat követelnek a kialakult helyzettel kapcsolatban. A hadsereg helikopter-baleseteinek sorozata után 2023 tavaszán, májusban Kirsten Gillibrand New York-i demokrata szenátor kérte Lloyd Austin védelmi minisztert, hogy vizsgálja felül az összes olyan forgószárnyas balesetet, amely emberéletet követelt és/vagy a gép elvesztésével járt.

A Japán partjainál novemberben bekövetkezett, nyolc pilóta halálát okozó baleset után James Comer kentucky republikánus képviselő, a képviselőház felügyeleti bizottságának elnöke azt kérte, hogy Austin adja át az Osprey-programmal kapcsolatos dokumentumokat, beleértve a biztonsági feljegyzéseket és a karbantartási naplókat.

Decemberben a Reps. Mike Waltz floridai republikánus és John Garamendi kaliforniai demokrata képviselők pedig azt kérték, hogy a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal (GAO) vizsgálja ki az Osprey-ket érintő balesetek okait: az ügyben állítólag várható a GAO vizsgálata.

Ezt is ajánljuk a témában

***

Nyitókép: Theophile Bloudanis / AFP

Összesen 76 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Beszélgető
2024. február 22. 10:21
Sok gondot okoz mostanában az amerikai légierőnél, hogy az új pilóták tűsarkú cipője beakad a csűrőkormány pedáljába és lezuhannak.
Turius
2024. február 17. 20:18
Ugyan. Mindenki tudja, hogy azokat a katonákat az oroszok szedték le ukrajnában.
B_kanya
2024. február 17. 13:28
robogo72 2024. február 17. 13:10 • Szerkesztve "Azért lehetséges hogy sokan zuhannak le, mert sokan vannak a levegőben." Lehetne, de mégis ezt írja a cikk: "A Haditengerészeti Biztonsági Parancsnokságának friss adatai azt is mutatják, hogy 2023 februárja és 2024 februárja között mind a haditengerészet, mind a tengerészgyalogság esetében jelentősen megugrott a repülési balesetek aránya a repül órákra levetítve. "
robogo72
2024. február 17. 13:10 Szerkesztve
Azért lehetséges hogy sokan zuhannak le, mert sokan vannak a levegőben. Nálunk 3-an haltak meg az utóbbi 12 hónapban. Az USA-ban 36-an. Életszerű hogy 12-szer többen repülnek ? Bizony, nagyon is életszerű. Nálunk van 65db repülő és helikopter, az USA légierőben pedig kb. 6000db. Ezen kívül van még a haditengerészetben 3700db. És erre a "szakértő" írt egy cikket, hogy végük van mint a botnak.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!