A Kína és a kelet-közép-európai országok, köztük Magyarország közötti kétoldalú kapcsolatok erősödése egyre nagyobb jelentőségű témává vált. Magyarország kedvező üzleti környezetének és a Kínával fenntartott erős kétoldalú kapcsolatainak köszönhetően vonzó célországgá vált a kínai cégek számára, különösen az elektromos járműiparban.
De mik Magyarország és Kína ezen erős kétoldalú kapcsolatainak gazdasági következményei? Erről volt szó az MCC-ben, ahol Xin Songot, a Sinnvoll agytröszt alapítóját és gazdasági kérdések szakértőjét Moldicz Csaba, az MCC Nemzetközi Kapcsolatok Iskola vezetője kérdezte.
Song jelezte, hogy a kínai autóipar felemelkedése nem egyik napról a másikra történt.
A kínai kormány már a kétezres évek elején meghozta a stratégiai döntést, hogy pénzt fektetnek ebbe a szektorba, tehát az állam szerepe fontos volt az ipari stratégia fejlesztésében. Az elmúlt több mint húsz évben rengeteg tehetséget és tapasztalatot szereztek e téren, és sok tőkét is fektettek be, így jutott el Kína arra a pontra, ahol most tart.
Moldicz Csaba kiemelte, hogy a fő kérdés inkább az, miért éppen most kapta fel a nemzetközi sajtó Kína szerepét az autóiparban? A kínai BYD elektromosautó-gyártó cég 526 ezer teljesen elektromos járművet adott el a Tesla 484 ezer járművével szemben 2023 utolsó három hónapjában – hivatkozott Song a két vállalat által nemrég közzétett adatokra, s ezzel először előzte meg az Elon Musk által vezetett amerikai autógyártót. Kína összesen évente 50 millió autót gyárt a hazai és nemzetközi piacra, ezzel a világ legnagyobb autóexportőre. Ez pedig megijesztette a japán, német és dél-koreai ipart – jelezte a szakértő.