Az út az utolsó háromszáz méteren egy lehetetlenül szűk panelsikátoron át vezet, egy sávnak sincs elég hely, de két irányból jönnek. Félreállok elengedni a szembeforgalmat. Mások nem állnak félre. Bedugulunk. Egy állólámpás Mercedes taxi hullarészeg utasa elveszti a türelmét, kivágja az ajtót, egyenesen neki kis bézs Hyundaiunk jobb hátuljának. Bocsánatkérően megadja a számát, de átvág vele. Nyilván. Természetesen eszköztelen vagyok; szerencsére itt még harmincezerből megcsinálnak egy telifényt, nincs tragédia. Aznapi vendéglátónk, Ajim hív, mesélem, mi volt. „Kazak ili russzkij?”, kazah volt vagy orosz – ezt kérdezi, mielőtt bármi mást kérdezne. Merthogy ilyen gazemberségre nyilván csak orosz képes, kazah nem lehetett. Nagynénjével közben a délután még tósztot mondtunk az orosz nyelvre, amely összeköt bennünket. Összeröhögünk: ha az orosz nem lenne, angolul nem jutnánk sokkal tovább a „velkám tu Kazaksztán”-nál. Az orosz nyelv már annyira az övék, mintha a bőrük lenne. Az Észak-Kazahsztánban tömbszerűen, de a nagyvárosokban is milliószám élő oroszok maguk viszont 2022 után egyre gyanúsabbak.
Kazah volt a delikvens. De az az ellenőr is kazah, aki utána a Szajran metróállomáson szabálytalanul beenged a metróba az előző napi, lejárt metrózsetonommal. Hatalmas szívű, hatalmas testű ország ez, melynek vezetői hatalmas etnikai feszültségekből csinálnak békét valahogy. Meg egy uniós színvonalú, élhető, jó országot. De jó lenne, ha egy bizonyos, magával és környezetével békében élni képtelen romhalmaz helyett mondjuk ők kopogtatnának az Európai Unió ajtaján!
Kirgiz kalandok
Egy újabb délután egy négygyerekes anyuka, amúgy főállásban Nestlé-ügynök, taxis, Nurgul kis piros Kia Picantóján begördülünk a Szajranra, Almati buszállomására, egyben nagyjából az egyetlen buszpályaudvarra a posztszovjet térségben, amely nem egy reménytelen őskáosz. Megindultunk a vadregénybe, Kirgizisztánba.
Megérkezve a biskeki nyugati buszpályaudvarra, a szakadt jobb kormányos Hondákkal közlekedő taxishiénák helyett szerzünk magunknak rendes tarifával dolgozó, legális taxist a Yandex Gón. Szakadt jobb kormányos Hondával. Az örök. Innen ismeri meg az ember Kazahsztán után, ahol az elit kínai elektromos Zeekrrel, a középosztály tízéves Toyotával, a dolgozó nép meg a kis Hyundai szükségszedánnal közlekedik, hogy fejlődő országba érkezett. Az elszaporodó Ladákból meg abból, hogy az élelmesebbek jobb kormányos japán és brit importkocsikra váltották le őket – mert az olcsóbb, ennyi.