Az amerikai parancsnok megnevezte: ők állnak a jemeni húszik vörös-tengeri támadásai mögött!
A jemeni lázadók november óta legkevesebb 34 támadást követtek el, többek között amerikai hajók ellen is.
A húszik támadásai elsősorban gazdasági szempontból érintik Magyarországot – mondta a Mandinernek Kis-Benedek József biztonságpolitikai szakértő, a Milton Friedman Egyetem oktatója.
A londoni miniszterelnöki hivatal szerdán 23 ország, köztük Magyarország nevében adott ki újabb, közös közleményként ismertetett tájékoztatást a jemeni húszi lázadók állásaira hétfő éjjel mért brit-amerikai légicsapásról – közölte az MTI. A kommünikét Rishi Sunak kormányfő hivatala Nagy-Britannia, az Egyesült Államok, Albánia, Ausztrália, Bahrein, Kanada, Horvátország, Csehország, Dánia, Észtország, Németország, Bissau-Guinea, Magyarország, Olaszország, Kenya, Lettország, Litvánia, Montenegró, Hollandia, Észak-Macedónia, Lengyelország, Dél-Korea és Románia közös közleményeként tette közzé.
A tájékoztatás megismétli, hogy a hétfő éjjeli brit-amerikai légi akcióhoz Ausztrália, Bahrein, Kanada, Hollandia és Új-Zéland nyújtott támogatást, de nem részletezi e segítség mibenlétét.
A hírrel kapcsolatban felmerülhet a kérdés: Magyarország szereplése a brit listán azt jelentené, hogy hadban állunk a húszikkal? Megkerestük Kis-Benedek József biztonságpolitikai szakértőt, a Milton Friedman Egyetem oktatóját, aki elmondta: ez alapvetően kormányzati kérdés, és egyelőre nem látott bejelentést a húszikkal kapcsolatban.
A szakértő elmondta: Magyarországot elsősorban kereskedelmi szempontból érinti a húszikkal való konfliktus. A húszik ugyanis a Báb el-Mandeb tengerszoroson áthaladó hajókat támadják, ami a Vörös-tengert köti össze az Indiai-óceánnal.
„Nemcsak az izraeli érdekeltségeket, hanem egyéb hajókat is támadnak, ezért nagyon sok hajótársaság inkább nem erre közlekedik,
hanem megkerülik Afrikát a Jóreménység fokánál, ami azt jelenti, hogy legalább két héttel megnő a szállítási idő” – monda a biztonságpolitikai szakértő, aki hozzátette: ez bizony Magyarországot is érinti.
„Nagyon sok árut szállítunk oda-vissza, főleg a Távol-Keletről, különös tekintettel Kínára és Dél-Koreára, és nagyon szükséges az, hogy onnan az áruk folyamatosan érkezzenek, lehetőleg elfogadható áron” – fejtette ki Kis-Benedek József.
Ráadásul az olajárat is negatívan érintik a támadások, hiszen az olajszállítmányok jelentős része, szintén kénytelen a Jóreménység foka felé kerülni.
A szakértő szerint van rá esély, hogy a húszik támadásai miatt majd késve, egyáltalán nem, vagy nagyon drágán fognak megérkezni a Távol-Keletről rendelt termékek.
„Azok a tisztelt olvasók, akik mondjuk távol-keleti kocsikkal, japán autókkal, dél-koreai autókkal rendelkeznek, azoknak nagy valószínűséggel az alkatrész utánpótlás később fog érkezni. Ennek az ára is nyilvánvalóan magasabb lesz, hiszen a hajótársaságoknál a biztosítási költséget eleve tízszeresére emelték, illetve, aki Afrika felé kerül, ott meg a szállítási költségek lesznek nagyon magasak” – mondta Kis-Benedek József.
A szakértő hozzátette: már most látszik, hogy például az esztergomi Suzuki gyárnál komoly problémát okoznak a konfliktus miatt késő szállítmányok.
Ezt is ajánljuk a témában
A jemeni lázadók november óta legkevesebb 34 támadást követtek el, többek között amerikai hajók ellen is.
A Milton Friedman Egyetem oktatója elmondta: a húszik az állítják, hogy addig nem fejezik be a támadásokat, amíg Izrael nem fejezi be a harcot a Gázai-övezetben.
Kis-Benedek József szerint az most a kérdés, hogy az amerikai-brit koalíció milyen mértékű ellencsapásokat fog végrehajtani.
„Az elmúlt napokban többször hajtottak végre az amerikaiak és britek közös légicsapást. Elsősorban azokat a létesítményeket támadták, ahonnan a támadásokat indították. Jemen nyugati részén alapvetően a húszik uralkodnak, és ez a terület ott van a Vörös-tenger mellett” – fejtette ki a szakértő.
Arra is emlékeztetett, hogy Jemenben már 2012 óta polgárháború van, amely során hatalmas területet foglaltak el az országból. Az ország maga is hatalmas: 34 millióan élnek itt 530 ezer km²-en, így elég nagy területen lehet elhelyezi rakétakilövőket.
A szakértő elmondta: a hajók nagyon sebezhetőek a Báb el-Mandeb tengerszorosnál.
„A hajók nem tudnak manőverezni a szorosnál, ami mindössze 3 km széles. A nagy hajók olyanok ott, mint a libák a libalegelőn, egymás után mennek szépen sorba, viszont így könnyű kilőni őket.”
„Ez egy nagyon komoly válsághelyzet, amelynek kezelése nélkülözhetetlen” – tette hozzá Kis-Benedek Jószef.
Nyitókép: Jemeni törzsek tiltakoznak az amerikai légicsapások ellen/Mohammed Hamoud / ANADOLU / Anadolu via AFP
Ezt is ajánljuk a témában
Irán és Irak közeledése hatalmas olaj- és gázkészleteik, földrajzi elhelyezkedésük és regionális befolyásuk miatt jelentős. Ez az együttműködés megerősítené a síita hatalmat, Irán a befolyását, Kína és Oroszország pedig geopolitikai előnyöket szerezne ebből a szövetségből. Mindennek fontos eleme az iraki miniszterelnök felhívása, amelyben az amerikai katonák távozását követeli.