A kilencvenes évek folyamán Delors-ék érvei meggyőzőek voltak a döntéshozó politikusok számára, akik történelmi jelentőségű elhatározással engedték el a nemzeti pénznemeiket, s álltak a közös pénz mellé. Az, hogy egy Franciaország vagy egy Németország feladja saját pénzét, hogy egy közös pénznemmel működjenek tovább, talán még a kilencvenes években is olyan utópisztikus gondolat volt, mint mondjuk a nyolcvanas években az, hogy egy emberöltő alatt Európa nagyja egy közös, (jobbára) belső határok nélküli térséggé olvad össze.
Az euró az elmúlt negyed évszázadban
az európai közösség bástyája, biztosítéka – és kemény kritikusai szerint börtöne – lett.
Hasznos vagy haszontalan az euró? Komplett, jövőképes sikertörténet vagy végzetes, jóvátehetetlen zsákutca a közös pénz? Az erről szóló viták végigkísérték az elmúlt három évtizedet, és ennek a vitának gyakorlatilag soha nem lehet majd pontot tenni a végére. Erényei ugyanúgy vannak, mint hátrányai.
A magas szintű közgazdasági, pénzügyi vitákat követve leszűrhető azonban néhány egyszerű, józan megfontolás: az euró, mint különböző országok közötti bármilyen más közös pénznem, leginkább akkor és ott működik, ahol az érintett országok nagyjából hasonló fejlettségi szinten állnak, ahol a gazdaságok méretei, működési modelljei, az életszínvonalak hasonlóak, egyáltalán a társadalmak közmegegyezései hasonlítanak egymáshoz. Vagyis ha nincs olyan ország a közösségben, amely még nagyon nem éri el a közösség többségének és vezetőinek fejlettségi szintjét, vagy egyébként nagyon más, a sajátos helyi kultúrában gyökerező filozófiák és gyakorlatok jellemzik őket. Mert ha egy ország nagyon elüt a közös pénznemet használók többségétől; ha messze nem olyan fejlett, mint a többiek; ha, mondjuk így, nagyon máshogy van huzalozva a döntéshozók agya, akkor annak az országnak zsákutca lesz az euró.
Mert akkor egyszerűen csak kiszolgáltatja magát, szuverenitásának egyik utolsó erős bástyáját is feladva
más, fejlettebb és erősebb hatalmak döntéseinek, még a pénzügyi politika terén is.