Az amerikai–kínai versengés átrendezi a világot – és ebből Magyarország is profitálhat
Akárcsak egy épületnél vagy egy hídszerkezetnél, a világgazdaságban is kritikus szerepet játszanak a kapcsolódási pontok.
A BYD globális tényezővé válása által Magyarország fontos európai termelőközponttá válhat.
Ahogy korábban megírtuk, Magyarországra hozza első európai autógyárát a világ legnagyobb – immár a Teslát is megelőző – elektromosautó-gyártó vállalata, a kínai BYD. Mexikó és Magyarország kulcsfontosságú állomásai lehetnek az óriás autóipari cég nyugati terjeszkedésének. Amennyiben az autógyár sikerre viszi a stratégiáját, az Magyarország gazdasági presztízsét is növelheti – írta legfrissebb elemzésében a CNN.
A lap szerint a cég terjeszkedésével két kulcsfontosságú ország, Magyarország és Mexikó kerülhet előtérbe. Bár mindkét ország kisebb autópiaccal rendelkezik, de segíthetnek a BYD-nek elérni Európát és Észak-Amerikát, támogatva a vállalat globális terjeszkedését.
A BYD már elkezdte terjeszkedését mindkét országban. Decemberben bejelentették, hogy gyárat nyitnak Magyarországon,
ami az első személygépkocsi-gyártó üzemük lesz Európában.
Ezzel kapcsolatban a magyar kormány hangsúlyozta, hogy ez az ország történetének egyik legnagyobb beruházása, amely több ezer munkahelyet teremt majd Szegeden.
A BYD továbbá fontolgatja, hogy üzletet hoz létre Mexikóban is. A lap információi szerint a BYD-nél érdeklődést mutatnak egy üzem építése iránt a délkeleti Yucatán államban, bár január végéig hivatalosan nem erősítették meg a terveket. Szakértők szerint ezek a terjeszkedési lépések segíthetik a BYD-t az Atlanti-óceán túloldalán, különösen a tetemes vámok elkerülésében.
Magyarország és Mexikó tehát jelentős szerepet játszhatnak a BYD globális terjeszkedésében. Magyarország az autóipari beszállítók számára egyre fontosabb európai termelési központtá válik, különösen Kínából érkező cégek számára. A BYD új gyára Szegeden ingyenes kereskedelmi hozzáférést biztosít Európába, ráadásul a cég alacsonyabb munkaerő- és energiaköltségekkel is számolhat, mint más európai autóipari központokban.
Ezt is ajánljuk a témában
Akárcsak egy épületnél vagy egy hídszerkezetnél, a világgazdaságban is kritikus szerepet játszanak a kapcsolódási pontok.
A mexikói terjeszkedés is fontos lépés lehet, különösen az Egyesült Államok-Mexikó-Kanada megállapodás (USMCA) alapján, amely megkönnyítheti a BYD számára a tarifák elkerülését az Észak-Amerikába történő gyártás és export során.
Az USA-ban jelenleg magas importvámokat vetnek ki a kínai gyártású autókra, de a mexikói gyártás lehetőséget teremt a tarifák csökkentésére.
A BYD terjeszkedési lépései tehát nemcsak a vámok elkerüléséről szólnak, hanem a vállalat globális jelenlétének erősítéséről és az ambiciózus terveik folytatásáról.
A BYD agresszív növekedést könyvelhetett el járműveinek exportjában, amely tavaly óriási mértékben, 334% -kal, alig 243 ezer darabra nőtt. Az ugrás valószínűleg segített Kínának megelőzni Japánt a világ első számú autóexportőreként 2023-ban.
***
Ezt is ajánljuk a témában
A BYD Európában Magyarországot választotta. Mutatjuk, Amerikában melyik ország lehet a befutó!
Nyitókép: BAY ISMOYO / AFP