A vörös-tengeri konfliktus a kereskedelmi útvonal forgalmában okozott fennakadással azonnal felhajtotta a nyersanyagárakat, drágulni kezdett az olaj, a brit légitámadások pedig tovább fokozták a piacok bizalmatlanságát.
Kinek az érdeke?
A tengeri kereskedelem fenntartásában, a nyersanyag- és áruutánpótlási láncok szakadatlan működésében érdekelt országoknak nagy kárt okoznak a húszik támadásai, ezért a nyugati és az ázsiai kereskedelmi partnerek ellenérdekeltek a konfliktusban. Ugyanígy Izrael, amely ellen a húszik akciója irányul, már csak azért is, mert a nagy kereskedelmi vállalatok hajóik védelmében lemondják a zsidó állam kikötőibe irányuló szállításaikat. Az Egyesült Államok nem szeretne bevonódni egy itteni regionális háborúba. Márpedig a helyzet ezzel fenyegetne, ha a gázai konfliktus lángjai átterjednének a szomszédos területekre, Libanonra, Irakra vagy akár Szaúd-Arábiára. Európa azért is rosszul járhat, mert a harcok idejére Katar felfüggesztette a cseppfolyós földgáz szállítását.
Nem jó ez a helyzet Egyiptomnak sem, hiszen óriási bevételkiesést okoz a költségvetésének, ha a nemzetközi tengeri szállítmányozás elkerüli a Szuezi-csatornát.
Szaúd-Arábiának, a szunnita regionális hatalomnak a legrosszabbkor jött az eszkaláció: szerette volna békeegyezséggel lezárni a húszikkal tartó évtizedes háborúját, részben ezért vette fel orosz, majd kínai közvetítéssel 2023 tavaszán a kapcsolatot régi térségbeli ellenségével, Iránnal. A rijádi vezetés a Vision 2030 nevű gazdaságátalakító programja végrehajtására fókuszál, nem engedhet meg magának egy újabb fegyveres konfliktust. Szaúd-Arábia nagyobb léptékben is békét szeretne: ősszel titkos tárgyalásokat folytatott Izraellel, de az október 7-ei Hamasz-akciót követő eszkaláció meghiúsította, hogy az Ábrahám-megállapodások alapján az Egyesült Arab Emírségek, Bahrein, Marokkó és Szudán után ő is rendezze diplomáciai kapcsolatait a zsidó állammal.