Lebuktak az oroszok, itt nyaralnak a háború alatt
Akiknek elég pénzük van az utazáshoz, azok Európa és Ázsia napsütötte tájaira utaznak.
Jelentősen átalakultak az orosz oligarchák nyaralási szokásai az Európai Unió szankciói miatt.
Érdekes adatok láttak napvilágot az orosz oligarchák legújabb utazási, nyaralási szokásairól az Euronews hasábjain. Mint a lap rámutatott: a Flightradar24 repüléskövetési adatai szerint idén a jómódú, magánrepülőgéppel közlekedő oroszok a hagyományos európai üdülőbázisok helyett a volt szovjet államokban, Kirgizisztánban, Kazahsztánban és Fehéroroszországban, valamint Kínában és Ázsia kisebb országaiban fordultak meg a legtöbbször.
A jelentések szerint az orosz-ukrán háború kirobbanása óta életbe léptetett nyugati szankciók jelentős mértékben korlátozzák a gazdag oroszok utazási lehetőségeit, és azt, hová utazhatnak a repülőgépeikkel.
A háború előtti két évben az orosz oligarchához, Vlagyimir Jevtusenkovhoz köthető Boeing 737-es magánrepülőgép legkedveltebb úticéljai között a francia Riviéra, a Maldív-szigetek és a Seychelle-szigetek szerepeltek. Az invázió óta az orosz magánrepülők „nem szívesen látott vendégek” Nyugat-Európában, a privát gépeket fogadó repülőtereken a nyugati szankcióknak megfelelően megnehezítik a biztosítás, az üzemanyag és az engedélyek megszerzését.
Ezt is ajánljuk a témában
Akiknek elég pénzük van az utazáshoz, azok Európa és Ázsia napsütötte tájaira utaznak.
Éppen ezért
az orosz újgazdagok kénytelenek olyan országokba repülni, amelyek nem rendeltek el repülési tilalmat, vagy ahol az egyéni utazókat nem szankcionálják – így kerültek képbe olyan üdülőparadicsomok, mint a török tengerpart vagy Dubaj.
A nyugati szankciók miatt az orosz repülőknek tilos belépniük a 27 országból álló Európai Unió területére. Komoly érvágás, hiszen az orosz oligarchák korábban rendszeresen és gyakran repültek üzleti és szabadidős céllal főleg Francia-, Olasz- vagy Spanyolországba.
A nyugati szankciók miatt Oroszország 400 magán- és vállalati repülőgépének több mint a fele külföldön rekedt, vagy eladósorba került.
Több légiközlekedési forrás szerint a repülőgép-tulajdonosok Oroszországból inkább Törökországba vagy a volt szovjet államokba repülnek, illetve a Közel-Kelet, például Dubaj is népszerű célpont lett körükben. Ha Európába kell utazniuk, általában kénytelenek repülőgépet bérelni, feltéve, ha nem sújtották még őket személyes szankciók vagy kitiltások.
A Flightradar24 adatai szerint 2020 eleje és a háború kitörése között Jevtusenkov Boeingje többször utazott Németországba, Luxemburgba, Svájcba és a Maldív-szigetekre, valamint egy-egy alkalommal Horvátországba, Csehországba és a Seychelle-szigetekre. Oroszországban 105, Franciaországban 17, Olaszországban, az Egyesült Arab Emírségekben és Lettországban nyolc alkalommal, Nagy-Britanniában ötször, Törökországban pedig négyszer járt.
Ezt is ajánljuk a témában
Van, ahol örülnek az orosz turistáknak, amiért hatalmas pénzeket hagynak a helyi vállalkozásoknál, de sok helyen nem látják szívesen őket.
Az invázió kezdete után a gép Törökország, az Egyesült Arab Emírségek, Omán és Kazahsztán repülőterei között repült 2022 hátralévő részében, és soha nem lépett az EU területére. Ebben az időszakban mindössze 14 utat tett meg.
A Jevtusenkovhoz köthető Boeinghez hasonlóan a többi újralajstromozott orosz repülőgép is elkerülte az EU légterébe való belépést, és az Oroszországgal barátinak tekintett országok felé vette az irányt – derül ki az adatokból. Nem repülnek annyit és azt is közelebbre. Így az üzemanyagon még spórolnak is az orosz oligarchák.
Nyitókép: Pixabay