Megőrültek a vásárlók: Budapesten is megjelent a népszerű kínai óriáscég
Óriási érdeklődés mutatkozott a bolt megnyitásakor.
Egy évvel az Északi Áramlat felrobbantása után újabb balti-tengeri vezetékekben esett kár. A finn hatóságok egy kínai hajót gyanúsítanak az incidenssel.
Két hete érkezett a hír, hogy megrongálódott egy Észtországot és Finnországot a Finn-öbölben, a szentpétervári orosz tengeri kijárat előtti térségben összekötő gázvezeték, illetve telekommunikációs kábel. A gázszivárgás oly mértékű volt, hogy le kellett állítani a gáz áramlását.
A Balticconnect vezeték szivárgását a finn parti őrség vette észre. A finn kormány szerint szándékos rongálás történt. Sauli Niinisto finn elnök szerint „külső tevékenység” okozta a két vezeték sérülését. A vizsgálatokat együtt folytatják a finn és az észt hatóságok. Mivel most már Finnország is a NATO tagja, ezért a katonai szövetséggel is kapcsolatban vannak a vizsgálatok során, a NATO információkat oszt meg az érintett országokkal.
A Balticconnect gázvezetéket 2019-ben adták át: 77 kilométeren át a tenger fenekén futva köti össze Finnországot és Észtországot.
A vezeték célja az volt, hogy növeljék az addig Oroszországtól függő balti államok szabadságát
az energiaforrások beszerzése terén.
A finn-észt vezeték megsérülése kapcsán az illetékesek egyelőre tartózkodnak gyanúsítottak megnevezésétől.
Svédország is érintett
Egy héttel később Svédországból érkezett az újabb hír: a Svédországot Észtországgal összekötött telekommunikációs kábel részben megsérült, nagyjából egy időben a finn-észt vezetékek megrongálódásával. A svéd illetékesek közölték: ez a vezeték csak részben rongálódott meg, és nem tudják még megnevezni, mi volt az oka. A telekommunikációs vezetéket pár nap javítás után helyreállították.
A két incidens ugyanakkor aggodalommal tölti el a térség vezetőit.
Ulf Kristersson svéd miniszterelnök „kábelek és vezetékek spagettijéről” beszélt,
amik a Balti-tenger mélyén húzódva „abszolút alapvetőek” az adatforgalom biztosítása érdekében. „Olyan időkben élünk, amikor a civil infrastruktúrát nagyon veszélyeztetik ebben a biztonsági környezetben” – fejtette ki Kristersson. „Világos lecke Ukrajna esete is, ahol az energia-, élelmiszer- és vízellátás infrastruktúráját támadták” – tette hozzá.
A kínai horgony
A legfrissebb jelentések pedig arról szólnak: a finn hatóságok szerint egy kínai teherhajó horgonya okozta a Balticconnector gázvezeték sérülését. A finn rendőrség kedden azt közölte: bizonyítékaik és adataik vannak arra nézve, hogy egy Hong Kong-i zászló alatt hajózó, „Newnew Polar Bear” nevű konténerhajó a felelős.
A vizsgálatok azt mutatták ki, hogy egy másfél métertől négy méterig terjedő
árok húzódik a gázvezeték megsérülési pontja felé a tenger fenekén,
amit egy hattonnás horgony okozott. Ezt a horgonyt a finn haditengerészet emelte ki hétfő este a tenger mélyéről. A hatóságok szerint a horgonyon látszik is a gázvezetékkel való ütközés nyoma.
A kínai konténerhajó pedig úgy jön a képbe, hogy az adatok szerint pont akkor és ott, a helyszínen haladt a Balti-tengeren, amikor a gázvezeték megrongálódott. A 169 méteres Newnew Polar Bear megfordult a szentpétervári kikötőben is, most pedig már Kína felé tart az északi Jeges-tengeren, Szibéria partjai fölött hajózva.
Új fotók szerint a hajónak hiányzik az egyik horgonya.
A finnek megpróbáltak kapcsolatba lépni a hajó kapitányával, de nem jártak sikerrel, ezért a kínai hatóságokat keresték meg az ügyben. A pekingi külügy szóvivője azt közölte: „objektív, fair és professzionális” nyomozást várnak a finnektől.
A finn hatóságok szerint a nyomozás következő szakasza arról szól majd, hogy kiderítsék: szándékos cselekmény vagy véletlen esemény, hajózási hiba volt-e az incidens.
Addig is megkezdék a Balticconnector gázvezeték helyreállítását. A munkálatok 2024 áprilisig tarthatnak a pár éve 300 millió eurós költséggel kiépített vezetéken.
Nyitókép: köd a Balti-tengeren (fotó: RG)