„Az a bajunk, hogy túl jó itt az élet” – idézi Svájc Vaud kantonjának gazdaságfejlesztési államtitkárát a Yahoo Finance újságírója, aki a Fortune Global 500 óriáscéges világranglistáját vizsgálta meg írásában.
A svájci politikus egy üzletembereknek szóló vacsorán szólalt fel néhány éve, mely során kifejtette: az európai vállalatok stagnálnak, mert nem mernek a komfortzónájukon kívül terjeszkedni.
Szavai igazságát támasztja alá a Fortune legújabb világranglistája. A 2023-as Global 500 azt mutatja: az európai óriáscégek száma csökken,
míg az Egyesült Államok és Kína vállalatai teret nyernek a világban.
Egyedül vagyunk, Thierry
Mint a ranglistából kiderül, egy évtized alatt a francia vállalatok száma a korábbi 31-ről 24-re csökkent. A tíz évvel ezelőtti 26 helyett mostanra csak 15 brit cég fér fel az 500-as toplistára. Olaszország a korábbi 8 helyett csak 5 vállalattal képviselteti magát a Fortune listáján. A svájci topligás cégek száma 14-ről 11-re csökkent, míg a hollandoké 11-ről 10-re. Egyedül Németország tartja magát (eddig legalábbis): tíz éve 29, most 30 német vállalat szerepel a top 500-as világranglistán.
Mondhatjuk, hogy Ázsia en bloc feltörekvőben van, de ez sem igaz teljességgel. Japán a nyolcvanas és kilencvenes évek sztárja volt, de már két évtizede küszködik a stagnálással, a csökkenő népességgel, miközben Kína kilőtt mellette. Nem véletlen, de drámai fejlemény, hogy a top 500-as cégek listáján tíz éve még 62 japán vállalat volt, most pedig már csak 41.
A francia Schneider Electric (a ranglista 421. helyezettjének) vállalati elnöke, Jean-Pascal Tricoire minderről azt vallja:
„Ez egy új világ valósága”,
amelyben a technológiára fókuszáló cégek és a feltörekvő nemzetek vállalatai konszolidálták a globális pozícióikat. Az új technológiákat képviselő (big tech) óriáscégek Amerikában és Kínában emelkedtek fel, miközben Európa és Japán nem tudott ilyen előrelépést produkálni.
A francia cégvezető szerint az is probléma, hogy
sok európai vállalat növekedését blokkolták a hazai és európai szintű szabályozások.
A cégeknek hatalmas hazai piac kell ahhoz, hogy felépítsék a globális jelenlétüket, különösen egy olyan világban, ahol az Indiából, Kínából és az Egyesült Államokból induló cégek már alapból nagyok – folytatja a francia üzletember.