Sümeghi Lóránt, a Századvég Közéleti Tudásközpont Alapítvány vezető elemzőjének írása
***
Konzervatív körökben már a tavalyi országgyűlési választásokkal egybekötött gyermekvédelmi népszavazást megelőző hetekben és hónapokban is számtalan óva intő vélemény, illetve publicisztika jelent meg azzal kapcsolatban, hogy egy egész Európa számára jelzés értékkel bíró, s a nemzeti oldalt felhatalmazó eredmény komoly nemzetközi hullámokat gerjeszthet. Érdekes módon ezek a vészjósló okfejtések nemcsak a Brüsszellel való politikai csatározás elmélyülésének veszélyeire figyelmeztettek,
hanem azokra a diplomáciai ütközetekre is, amelyeket egyes barátságtalan tagállamok a nemzetközi nyomás fokozásának érdekében kezdeményezhetnek.
Mondani sem kell, ahogyan azt a magyar politika szálán az elmúlt évtizedben oly gyakran megtapasztalhattuk, az említett prognózisokkal összefüggésben mind az itthoni, mind pedig a globális baloldal szereplői cinikus módon, kifejezetten szkeptikusan nyilatkoztak, mely által céljuk világossá vált:
ismételten megpróbálták a nemzeti oldalra rásütni a „képzelt ellenséggel harcoló”, „paranoid” billogot.
Csakhogy – a progresszív kritikusok állításai ellenére – a tavalyi, gyermekvédelmi kezdeményezést rekordarányban megerősítő referendum után a hazánkkal kapcsolatos nemzetközi folyamatok egy magasabb fokozatra kapcsolva, szinte pontról-pontra visszaigazolták azokat a félelmeket, amelyek Magyarország e témában lévő szuverenitása kapcsán születtek.
Ennek folyományaként egyrészt az Európai Bizottság a már egy éve hazánk ellen zajló kötelezettségszegési eljárást példátlan elszántsággal bírósági szakaszba léptette annak érdekében, hogy az ezzel kapcsolatos peranyag mihamarabb az Európai Bíróság asztalára kerüljön, másrészt – szintén a korábbi félelmek érvényességét alátámasztva –
összesen tizenöt tagállam jelezte önként, hogy diplomáciai erőforrásaik egyrészét arra használja fel, hogy csatlakozzon a Magyarország elleni európai perhez.
S miközben az említett tagállamok sok esetben tájékozatlanságból fakadó tiltakozása túl nagy meglepetést nem okozott ebben a kérdésben, mégis akadt egyetlen olyan ország, amely Európa józanabbik felének a figyelmét a politikai kettős mérce alkalmazásának eklatáns példáján keresztül hívta fel magára.