Megkérdeztük olvasóinkat Biden végzetes döntéséről: egyértelmű választ kaptunk!
Az amerikaik után a britek és a franciák is megengedték az ukránoknak, hogy Oroszországot támadjak nagy hatékonyságú fegyverekkel.
Moldova EU-párti tüntetései is azt mutatják, hogy a három legfrissebb tagjelölt egyre sürgetőbbnek érzi az uniós csatlakozást. De hogy áll most Ukrajna, Moldova és Georgia csatlakozási kérelmének elbírálása? Van-e rá lehetőség, hogy a három ország bármelyike EU-tag legyen a közeljövőben?
Ukrajna, Moldova és Georgia (Grúzia)
amelyre az Európai Tanács rekord gyorsasággal reagált is.
A 2022 júniusi csúcstalálkozón – kevesebb mint négy hónappal a kérvények benyújtása után – a tagállamok vezetői elfogadták Ukrajna és Moldova tagjelölti státuszát. Bár Georgia egyelőre nem lehet tagjelölt, ők is megkapták a lehetőséget, hogy egyszer a jövőben csatlakozzanak, amennyiben végrehajtják a szükséges reformokat. A Tanács Ukrajnának hét, Moldovának kilenc, Georgiának pedig tizenkét változtatási javaslatot írt elő ahhoz, hogy továbbléphessenek a csatlakozási procedúra következő szakaszába.
Az, hogy az EU ilyen gyorsan reagált a három ország kérvényére, koránt sem jelenti azt, hogy akár Ukrajna, akár Moldova, akár Georgia a közeljövőben EU-tag lehet.
jelenleg pedig nyolc ország várakozik tagjelölti státuszban, illetve van két potenciális tagjelölt is, Georgia és Koszovó.
Georgia esetében az uniónak fenntartásai vannak az állam demokratikus működését illetően. Ezzel szemben Ukrajnában és Moldovában az EU megítélése szerint a legutóbbi választások demokratikusan zajlottak. Utóbbi két országnak a korrupció és az oligarcha réteg felszámolását tűzték ki elsődleges céljául. Mindhárom esetben – csakúgy, mint minden új csatlakozni kívánó országnál –
Egy 2023 márciusában megjelent tanulmány szerint a júniusi csúcstalálkozó után mindhárom ország igyekezett a lehető leggyorsabban eleget tenni az EU-s kéréseknek. Ez érthető, hiszen mindhárman egyfajta menedékként tekintenek az unióra, amely megvédheti őket Oroszországgal szemben.
Az Európai Tanács szerint a kérvény benyújtásának idején mindhárom országban problémák voltak az igazságszolgáltatással, a korrupcióval, az oligarchia szerepével, valamint az emberi jogok érvényesítésével. A márciusi adatok azt mutatják, hogy a legutóbbit illetően Ukrajnának és Moldovának sikerült jelentős eredményeket elérnie, a többiben viszont még mindhárom ország fejlődésre szorul. Az előírt változtatásokból Ukrajnának kettőt, Moldovának egyet, Georgiának pedig hármat sikerült teljesítenie, ami azt mutatja, hogy még bőven van miben fejlődniük.
A bővítéssel kapcsolatos következő lépéseket az EU attól teszi függővé, hogy mikor sikerül a jelentkezőknek minden eddig megszabott feltételt teljesítenie.
A Bizottság feltehetően mindhárom tagállamnál a következő lépések megtételét fogja szorgalmazni.
Ez Ukrajna és Moldova esetében azt jelentené, hogy megkezdődhetnek a nemzetközi tárgyalások, Georgia pedig – a többiektől egy lépéssel lemaradva – tagjelölti státuszt kaphat.
Ugyanakkor a Bizottság jelentésétől függetlenül mind a 27 tagállam jóváhagyására szükség van a továbblépéshez, ami egyáltalán nem borítékolható. Bár Brüsszelben többen bíznak abban, hogy a tagállamok hamar egyetértésre jutnak a kérdésben, hiszen 2024-ben döntések szempontjából egy nem túl aktív év várható. Egyrészt az európai parlamenti választások miatt, másrészt azért, mert a teljes Európai Bizottság kicserélődik, harmadrészt pedig azért, mert új elnöke lesz az Európai Tanácsnak. Egyszóval mindenkinek érdeke, hogy még 2023-ban hasznos döntések szülessenek.
Míg az orosz invázió előtt nem sok szó esett a három ország EU-s csatlakozásáról, az utóbbi időben egyre sürgetőbbnek mutatkozik ez a lépés. Ahogy Oroszország megtámadta Ukrajnát, Zelenszkij azonnal kérte az ország felvételét az EU-ba,
Ugyanez motiválta Moldovát és Georgiát is. Előbbi a háború kitörése óta attól tart, hogy Oroszország egy számára barátságos rendszert segíthet hatalomra az országban, amellyel újabb székhelyről támadhatná Ukrajnát. Ezekről a félelmekről beszélt Arnold Dupuy, a washingtoni Athlantic Council szakértője a hétvégi EU-párti moldáv tüntetés után.
„Moldova minden igyekezete ellenére, hogy független maradjon, a Kreml célkeresztjében találta magát. Akár akarják, akár nem, ők is részesei lettek az ukrajnai konfliktusnak” – jelentette ki, majd hozzátette –
„Oroszország azon munkálkodik, hogy Moldovából egy déli Kalinyingrádot csináljon,
azáltal, hogy egy oroszbarát rendszert segítenek hatalomra, amelynek segítségével megtámadhatják Ukrajnát. A Kremlnek ez a terve eddig nem bizonyult olyan hatékonynak, mint remélték, és csak megerősítette a kormány azon törekvését, hogy mihamarabb csatlakozni akarjon a NATO-hoz és az EU-hoz”.
A minapi tüntetésen az ország elnöke, Maia Sandu azt nyilatkozta a Politicónak: Moldova készen áll, hogy megkezdje a tárgyalásokat az EU-s csatlakozásról, ami reményei szerint év végén meg is történik.
Georgia esetében is a túlzott orosz befolyástól való félelem sürgeti a csatlakozást. Az elmúlt évtizedekben az ország mindig is hangot adott abbéli vágyának, hogy az európai közösséghez tartozhasson, a történelmi közelségre hivatkozva. Az ország viszont Ukrajnához hasonlóan feszült viszonyt ápol Oroszországgal, amely igyekszik meggátolni Georgia közeledését akár a NATO-hoz, akár az EU-hoz. 2008 óta az ország két északi szakadár területe,
Míg az ország lakossága többnyire nyugat felé húz, a jelenlegi politikai vezetők igyekeznek kimaradni a háborúból. Az országban 2012 óta kormányzó Grúz Álom párt politikája sok szempontból nem tetszik az EU-nak, ez az egyik fő ok, amiért Georgia még nem kaphatott tagjelölti státuszt.
A csatlakozást az is nehezíti, hogy mind Moldova, mind Grúzia területén vannak orosz támogatottsággal rendelkező szakadár régiók.
Bár a háború miatt mindhárom ország sürgősnek érzi, hogy mihamarabb az Európai Unió tagja legyen, erre feltehetőleg 2030 előtt egyikük esetében sem fog sor kerülni.
Nyitókép: Ukrainian Foreign Ministry / Anadolu Agency / AFP