A Meijers Committee készített egy 14 oldalas tanulmányt arról, hogy hogyan lehetne megakadályozni azt, hogy Magyarország az Európai Unió Tanácsának soros elnöke legyen. A tanulmányban nem kisebb célra vállalkoztak, mint hogy elvegyék a soros elnökséget a magyaroktól és a lengyelektől is.
A tanulmányban részletesen kifejtik, hogy az EU mennyire kritizálta mindkét tagállamot a jogállamiság kapcsán, majd afféle kézikönyvként elmagyarázzák, hogy hogyan vehetik el az EU Tanács elnökségét mind a magyaroktól, mind a lengyelektől.
Összesen 3 megoldást dolgoztak ki, hogy „minimalizálják annak kockázatát, hogy az elnökséget gyakorló tagállamban megoldatlan jogállamisági problémák és az EUSZ 2. cikkében foglalt alapvető értékek egyéb megsértése befolyásolja a Miniszterek Tanácsának megfelelő működését, a többi uniós intézménnyel való együttműködését és az EU működését szélesebb értelemben”. A tanulmányban nem csak érvelnek, hanem fel is szólítanak arra, hogy a Tanács és a többi uniós intézmény használja fel ezt a három megoldást, hogy biztosítsák az „EU működésének integritását”.
A Meijers Committee egy jogi szakértőkből álló „független” állandó bizottság, amely technikai-jogi megjegyzéseket fűz az uniós szakpolitikai dokumentumokhoz és jogalkotási javaslatokhoz. A Meijers Committee több mint 25 éve szakpolitikai dokumentumok és észrevételek közzétételével – a honlapjuk szerint – „jelentősen hozzájárul a jogállamiság és az alapvető emberi jogok védelméhez az Európai Unióban”.
1. Kihagyni hazánkat minden jogállamisággal kapcsolatos tanácskozásról
Az első javasolt megoldása a holland bizottságnak az, hogy hazánktól a spanyolok és a belgák, a lengyelektől pedig Dánia és Ciprus egész egyszerűen vegye el összeférhetetlenségre hivatkozva mindazokon a tanácskozásokon való elnöklést, ahol kényes ügyek, azaz a jogállamisággal kapcsolatos témák merülnének fel, legyen az a hetedik cikkellyel kapcsolatos esemény, vagy a Bizottság jogállamisági jelentésével kapcsolatos.
Így a másik kettő tagállam „biztosítanám, hogy az uniós értékeket tiszteletben tartsák és megvédjék az elnökségi hármasokban, amelyekért társfelelősek”.
.„Bár ez a lehetőség első látásra nem tűnik vonzónak e két tagállam számára, a következő két lehetőség létezése, és annak valószínűsége, hogy közvetlen megállapodásuk hiányában ezek alapján cselekedni fognak, fontos lehet számításaik szempontjából” – írták.
2. A soros elnökségi menetrend megváltoztatása
A második megoldási javaslat szerint van olyan jogalkotási lehetőség, hogy megkavarják a soros elnökség sorrendjét, így hazánk és Lengyelország nem kerülne most sorra, egészen addig, amíg a Bizottság szerint el nem hárultak a jogállamisági veszélyek.
A Meijers Committee szerint ezt már a jelenlegi svéd elnökség is megtehetné, ami kifejezetten fenyegető annak tükrében, hogy milyen volt a svéd-magyar kapcsolat nem is olyan rég, előbbi NATO-csatlakozása kapcsán.