A prágai találkozón természetesen a bizniszről is szó esett az Európai Unió Tanácsának soros elnökségét betöltő Csehország külügyminisztériumának csúcsvezetőivel. A németek által megalkotott tankcsere-modell szerint a közép- és kelet-európai NATO-tagállamok leadják a még állományban lévő, szovjet eredetű tankjaikat az ukránoknak, amiért cserébe majd korszerű harckocsikat kapnak Németországból. A hivatalos indoklás szerint ez azért jó ötlet, mert így az ukrán katonákat nem kell külön kiképezni a korszerűbb harckocsi-típusok kezelésére. Más kérdés persze, hogy a korszerűtlen harckocsik a modern tankokkal szembeni harctéri küzdelemben alig érnek többet, mint a beléjük tankolt gázolaj literje, és azt is nehéz nem észrevenni, hogy Berlin így igyekszik megúszni, hogy tényleg korszerű harckocsikat kelljen közvetlenül Ukrajnába küldenie.
Prága örömmel állt bele ebbe a modellbe, de Varsó elánját még így is csak imitálnia sikerült: a lengyelek a német javaslat hallatán gyakorlatilag egyik napról a másikra ajándékozták meg az ukránokat kétszáznegyven öreg páncélossal, gyakorlatilag egyből várva a hasonló mennyiségű, vadonatúj harckocsi leszállítását a németektől – akik erre persze nem álltak készen.
A lengyel tankcsere kapcsán így máris kudarcról szokás beszélni Berlinben, Prágával viszont elégedett a Zöldek bukott kancellárjelöltjéből lett külügyminiszter:
„jó úton halad” az együttműködés, és „más országokkal is így kell majd történnie”. Vagyis: a csehek ügyesek, hogy nem türelmetlenkednek, a lengyelek meg vegyenek példát róluk.
Baerbock természetesen a gázhiányról is szólt. Csehország ugyan nem tiltakozott olyan hangosan az Európai Bizottság a gázügyben katasztrofálisan rosszul taktikázó Berlin számára viszonylag kedvező gázmegszorítási csomagja ellen, mint a magyar kormány, de a közvélemény azért közel sem ilyen egységesen „szolidaritáspárti” a kérdésben. A német fődiplomata kijelentette, hogy Európa nem hagyja magát, és hogy Moszkva nem verhet éket az elméletileg egységes és összetartó tagállamok közé. Doktrinerség persze ide is jutott: „Minden egyes telepített szélkerékkel és minden egyes felépített naperőművel egy darabka szabadságot nyerünk” – jelentette ki Annalena Baerbock Prágában. Kérdés persze, hogy ez a gázválságon pontosan hogyan fog majd segíteni.