Ma a kormányoknak van beleszólásuk a jogalkotásba, a parlamenteknek viszont nincs
A tagállami kormányok abból a szempontból vannak jelen a rendes jogalkotási mechanizmus folyamatában, hogy az EU Tanácsa, – melynek tagjai legfelső szinten a tagállamok adott szakpolitikáért felelő miniszterei – társjogalkotó az Európai Parlamenttel. Ez mindenekelőtt azt jelenti, hogy a Bizottság által beterjesztett javaslat esetében módosításokkal élhet, végül pedig elfogadja, vagy adott esetben elutasíthatja a javaslatot.
Fontos azonban, hogy jogszabályi javaslatokat nem nyújthatnak be. A javaslatok tartalmában tehát ugyan beleszólhatnak a módosítások révén,
de akkora szabadsággal nem élhetnek, hogy saját, nemzetállami szintről érkező javaslatokat nyújtsanak be.
Ez változna meg akkor, ha a tagállami kormányok kezdeményezési jogkört kapnának.
A tagállami kormányokon túl a nemzeti parlamentek feladatkörét is ugyanezzel a kezdeményezési jogkörrel bővítené ki az Orbán-kormány. Amennyiben végigtekintünk a rendes jogalkotási mechanizmus szereplőin és annak feladatain, azt láthatjuk, hogy a nemzeti parlamentek szerepe igencsak csekély, sőt, szinte már elenyésző. Az Európai Unió honlapján a rendes jogalkotói mechanizmusról szóló összefoglaló a következőképp jelöli ki a nemzeti parlamentek szerepét:
Az eljárás akkor indul, amikor az Európai Bizottság jogalkotási javaslatot nyújt be a Tanácsnak és az Európai Parlamentnek. Ezzel egyidejűleg a Bizottság megküldi a javaslatot a nemzeti parlamenteknek, valamint bizonyos esetekben a Régiók Bizottságának és a Gazdasági és Szociális Bizottságnak vizsgálatra.
A nemzeti parlamentek tehát csak véleményezhetik a Bizottság javaslatát.
Ennek során a nemzeti parlamentek elsősorban azt vizsgálják, hogy a jogalkotási tervezet nem megy-e szembe a szubszidiaritás elvével, és ennek megfelelően az eljárás neve a szubszidiaritás-ellenőrzési mechanizmus névre hallgat. Arról, hogy mit is jelent a szubszidiaritás elve, és hogyan jelenik az meg az EU-ban, a cikksorozat negyedik része számolt be.
A véleményezési feladatkör jóval kisebb feladatkör, mint ahova a magyar kormány vezetné a nemzeti parlamenteket.