Az elmúlt évek tapasztalata ugyanakkor az, hogy a gazdasági és diplomáciai szankciók bár erős kellemetlenségeket tudnak okozni az autoriter rendszereknek, azok mégis képesek a terheket a lakosságra hárítani, illetve olyan szövetségeseket keresnek, akik kompenzálják veszteségeiket. Ez történt többek között például Kína, Irán, Szíria, Afganisztán, Észak-Korea, Oroszország, valamint Venezuela esetében is.
A hazájukat elhagyni kényszerülők növekvő száma (6 millió) szomorú indikátora a venezuelai társadalom szenvedésének, míg a rezsim szövetségeseivel – Kínával, Iránnal és Oroszországgal az élen, – valamint hatalmas illegális hálózatával megtalálta módját a szankciók kikerülésére. Felmerül tehát a kérdés, hogy a 2019 óta hatályba lévő USA-szankciók a baloldali kormány meggyengítésében mennyire voltak sikeresek? Hiszen úgy tűnik, hogy sem az USA, sem a gazdasági válság, de még a járvány sem tudta térdre kényszeríteni a chavezi örökségtől szenvedő dél-amerikai országot. Sőt, talán most új lehetőségek nyílnak Maduro előtt.
Az orosz embargó fontolgatásával ugyanis a washingtoni döntéshozók Venezuelát jelölték meg lehetséges helyettesítőként, hogy átvegye a korábban Oroszország által szállított kőolajpiacot. Amennyiben azonban valóban felmelegítik az ezidáig kibékíthetetlennek tűnő Washington-Caracas kapcsolatokat, új életet lehelnek a venezuelai gazdaságba, megszilárdítva Chávez utódjának hatalmát.
Közös érdekeken alapuló kényszerházasság születhet.
2022. március elején az elmúlt évek legmagasabb szintű találkozójára került sor a két állam között. A Biden-adminisztráció képviselői és Nicolás Maduro március 5-6-i találkozója mindenkit meglepett. Az amerikaiak udvarlása az olajexport szankcióinak feloldását helyezte kilátásba, mely kétségtelen imponál Madurónak, aki antiimperialista retorikáját megszakítva olajágat lengetett meg. Úgy tűnik tehát, hogy a bilaterális kapcsolatok javítása közös érdek, de egy igen kellemetlen viszony. Az összeborulásnak ugyanis mindkét fél részéről politikai ára van.