No, itt főhet aztán a rendőrparancsnok feje: a nemzeti színű zászló lobogtatása ugyanis nyilvánvalóan politikai állásfoglalást, politikai véleménynyilvánítást jelent. No de be van-e tiltva a politikai véleménynyilvánítás nagy általánosságban Franciaországban, épp az elnökválasztási kampány kellős közepén? Erről nincs tudomásunk – egyébiránt természetesen teljes képtelenség is lenne, hiszen a demokratikus választás éppen a szabad politikai véleménynyilvánításnak az egyik legfontosabb formája.
Most akkor szabad-e politikai véleményt nyilvánítani 2022 februárjában Franciaországban, vagy sem?
(Ez lenne az első tiszteletteljes kérdésünk az illetékes francia bírósághoz – bízva abban, hogy az igazságszolgáltatás esetleg még független a jogállamiság eme európai fellegvárában).
A szánalomra méltó helyzetben lévő francia rendőrök tehát hiába érvelnek úgy, hogy a nemzeti színű zászló lobogtatása „arra utaló magatartás", hogy az illető másnap tüntetni készül a Diadalív környékén – ez jogi szempontból nem elfogadható érvelés, ugyanis egy zászló lobogtatása önmagában még nem bizonyítja semmilyen konkrét cselekmény jövőbeli elkövetésének szándékát (egyébként az összes zárt teremben meghirdetett kampányrendezvényen nemzeti színű lobogók százait lengetik a franciák, pártbeli hovatartozástól függetlenül – a bal- és jobboldalon egyaránt).
Mire lehet tehát következtetni egy francia nemzeti lobogó lobogtatásából? Konkrétan semmire (abban az esetben, ha még nem léptünk át a gondolatrendőrség orwelli világába).
No és mi a helyzet akkor, ha egy gépjármű utasa történetesen nem lobogtatja a nemzeti zászlót, hanem szépen összegöngyölve a térdén tartja?
Netán ez is hatóságilag elítélendő cselekmény lenne? Esetleg bűnjel?
De hol a jogalap?
Melyik francia törvényben szerepel az explicite leírva, hogy egy francia polgárnak tilos francia nemzeti lobogót magánál tartania, birtokolnia, illetve azzal utazni bárhová?
A válasz egyértelmű: sehol nincs ilyen leírva.
No és mi a helyzet akkor, ha egy gépjármű utasa a hatósági ellenőrző ponthoz érkezve történetesen nem francia, hanem portugál, luxemburgi, svéd, magyar vagy éppen ausztrál, kanadai vagy indonéziai zászlót lobogtat? Ez a cselekedet vajon mire utal? És vajon tiltja-e bármilyen törvény Franciaországban a portugál zászló lobogtatását?
Hogyan járjon el tehát a szegény párizsi rendőr? Engedje-e udvariasan tovább a portugál zászlóval érkezőket (tekintettel arra, hogy képtelen egyértelmű következtetést levonni a zászlót lobogtató polgár magatartásából) vagy tartóztassa fel őket? Vajon úgy járjon-e el, hogy kizárólag a francia zászlót lengető polgártársakat tartóztatja fel és fordítja vissza?
Ez már végleg kimerítené a politikai diszkrimináció legsúlyosabb vétségét.
Macron elnök hívei bizonyára bosszankodnak e kicsinyes alkotmányjogi, antidiszkriminációs és emberi jogi ellenvetéseket olvasva – hiszen a konvojban érkező polgárok politikai véleménye egyértelmű!
Nos, lehetséges, hogy egyértelmű – de jogilag nem bizonyítható.
Itt van a probléma.
És mi a helyzet a dudálással? - kérdezhetnék Macron hívei. Az talán nem jelent tiltakozást, tüntetésre való készülődést?
A válasz az, hogy jogi szempontból a dudálás szintén nem jelent konkrét politikai szándék alátámasztására felhasználható bizonyítékot. A dudálás szintén nem tilos: az esküvői konvojok is vígan dudálnak az összes európai országban, így Franciaországban is, ennek ellenére egyetlen derék rendőrnek sem jut eszébe feltartóztatni vagy a fővárosból kitiltani az érintett személyeket.
A helyzet az, hogy sem a dudálás, sem a zászlólengetés nem bűncselekmény Franciaországban.
A felesleges dudálásért a rendőrség legfeljebb egy kisebb összegű bírságot szabhat ki, szabálysértési eljárás keretében – a polgárok szabad mozgásának megakadályozására azonban pusztán ezen az alapon nincs jogi felhatalmazása.
A párizsi rendőrség tehát kutyaszorítóban van: a teljesen ártatlan, (egyelőre) még semmilyen tiltott cselekményt meg nem valósító polgárok szabad mozgásának megakadályozásával éppen ő sért törvényt, és nem az autózó polgárok.
Az 1989-es bársonyos forradalom Prágában
Érdemes rámutatni arra, hogy a 2022 februári párizsi helyzet jellegzetes vonásait tekintve kísértetiesen emlékeztet arra a helyzetre, amelyet a kommunista diktatúra utolsó évének őszén a cseh fővárosban láthattunk.
Az alaphelyzet és a hatóságok előtt álló probléma pontosan ugyanaz volt 1989-ben Prágában, mint 2022-ben Párizsban.
A tüntetést itt is, ott is betiltotta a végrehajtó hatalom.
Igen ám, de a szerencsétlen rendőr ugyan hogyan különböztesse meg az ügyes-bajos dolgainak intézésével foglalkozó, politikailag nem aktív, közterületen sétáló békés polgártársat a kormányzattal szemben kritikus szellemi álláspontot kifejező, politikailag aktív tüntetőtől? Milyen kritérium alapján?
A csehszlovák polgárok rendkívül szellemes, elegáns, különösen frappáns jogi megoldást találtak politikai véleményük burkolt kinyilvánítására: elképesztő méretekben kezdtek el áramlani, hömpölyögni az utcán, a szimbolikus hatalmi központ közelében lévő közterületeken – sűrű, tömött sorokban, óriásira duzzadt tömegben, s közben teljesen flegma arckifejezést öltöttek magukra, mintha ez lenne a világ legtermészetesebb dolga.
A kommunista hatalom elnyomó gépezetének szolgálatában álló prágai rendőrök pedig vakarhatták a fejüket – ugyanis szinte megoldhatatlan probléma előtt álltak.
Ki itt a tüntető?
Mindenki? (akkor mindenkit le kell tartóztatni?)
Vagy épp ellenkezőleg – senki? (akkor viszont senkit sem kell letartóztatni?)
A tömeg természetesen tele volt civil ruhás rendőrökkel – és több helyen egyenruhás hatósági személyek is járőröztek.
Csak azt nem tudták, hogy pontosan mi az az eljárás, amit be kell tartaniuk.
Természetesen ha valaki egy táblát vagy transzparens felemelt, vagy politikai jelszavakat kiabált, azt azonnal leteperték és letartóztatták – ez könnyű volt.
Do hogyan lehetett megakadályozni a tüntetést?
Sehogy.
A tüntetést nem lehetett megakadályozni – bármilyen görcsösen igyekezett is a Gustav Husak és Miloš Jakeš által vezetett, végóráit élő kommunista hatalom: egész Európa látta és pontosan értette is azt, hogy mi történik Prágában, és elképesztően jót mulatott rajta.
Többet ésszel, mint erővel!
Örök hála és minden szellemi elismerést ezért a prágai lakosoknak – a szabadság nevében!
De térjünk vissza Párizshoz, és a francia társadalom szabadság iránti, legalább ugyanilyen mélyen gyökerező igényéhez.
A 2022 február 12-i hétvégére Párizs városába, illetve más francia városokban szervezett megmozdulást a szervezők „Szabadság Konvoj" névre keresztelték, és politikai követeléseik is leginkább erre a tematikára épültek.
A francia médiában sugárzott híradásokban gyakran lehetett különböző – gyalogos vagy autós – polgárokat látni, „Szabadságot!" feliratú táblákkal és transzparensekkel.
Szívesen megkérdeznénk a francia alkotmányjogászokat és bírákat arról, hogy vajon ezek a televíziós híradásokban szereplő személyek jogellenes cselekedetet követtek-e el.
A francia helyzet külön pikantériája az, hogy a Francia Köztársaság 1789 óta ismert hármas jelszava éppen a „Szabadság, Egyenlőség, Testvériség!" – amely még a jelenleg hatályos alkotmány preambulumában is szerepel.
Ha tehát a „szabadság", mint politikai jelszó használata hatóságilag tiltott cselekmény, akkor – sajnálatos módon – a francia alkotmányt is le kell tartóztatni.
Kérdés, hogy Emmanuel Macron és az emberi jogok, illetve a jogállamiság magasztos eszméi mellett elkötelezett kormánya készül-e esetleg a közeli jövőben ilyesmire.
Tóth István Benedek
(a szerző Franciaország-szakértő)
Borítókép: THOMAS LO PRESTI / AFP