a szociológia összefonódott az áldozatkultúrával, és még az olyan tudósokat, tudományos eredményeket is megtámadja, amelyek nem a szent célt szolgálják
– ezt nyugodtan nevezhetjük a tudomány manipulációjának.
Tudományos boszorkányüldözés
Ezt a szerzők Mark Regnerus esetével illusztrálják. Regnerus egy texasi szociológia professzor, aki 2012-ben tette közzé egy nagy kutatását, aminek eredménye az volt, hogy az azonos nemű párok által nevelt gyermekek több mint negyven szempontból rosszabbul teljesíthetnek, mint a biológiai szüleik által nevelt társaik. Regnerus ellen kétszáz szociológus írt alá petíciót, majd ennél jóval kevesebben mellette szálltak síkra. Az egyetem etikai eljárást indított ellene, de nem találtak semmit. A folyóirat felülvizsgálta a tőle leközölt tanulmányt. (A Regnerusszal készített interjúnk itt olvasható.)
Regnerus neve a vonatkozó viták hazai követői számára is ismerős lehet. Az acsaladazcsalad kampány, a Pride, illetve a Háttér a Melegekért Társaság (bogozza ki, aki akarja, pontosan melyikük volt, kár lenne őket élesen szétválasztani, egy hálózatról van szó) Facebook-bejegyzései a meleg párok örökbefogadásával kapcsolatban úgy keretezték a helyzetet, hogy a valóban tudományos kutatások szerint az nem problematikus, amely tudósok eredményei pedig problémásabbnak találták a „szivárványcsaládokat”, azok rossz tudományt csinálnak, „tudományosnak tűnnek, de nem azok”. Azaz Regnerust lényegében áltudósnak tüntették fel.
Persze minden kutatásról lehet vitázni, de azt nem így szokás. Regnerus sokkal élesebb és elkeseredettebb, valamint átpolitizáltabb támadás áldozata lett, mint az a tudományos körökön belül szokás. Lényegében egyetemi inkvizícióról és boszorkányperről volt szó.
Regnerusnak nem a módszertana volt különösen hibás, hanem egy erkölcsi pánik célpontja lett.
A texasi professzor kétségbe vonta a szent projekt legitimitását, kibeszélt a tudományos törzsközösségből, és ez volt megengedhetetlen. Akik pedig szembemennek a szent projekttel, azok nem csak tévednek, hanem gonoszak.
A dolog érdekessége továbbá, hogy Regnerus magasan jegyzett folyóiratban tette közzé tanulmányát, ami formálisan a tudományosság minden követelményének megfelelt. Márpedig ma épp a tudományos viták miatt számítanak ezek a formalitások. Azaz a társadalomtudományokban és a bölcsészetben lehetőség van egymással ellentétes álláspontok tudományos képviseletére. Lehet például tudományos eszközökkel érvelni Isten léte és nemléte mellett is. Vagy épp lehetséges, hogy nem azonos eredményre jutó kutatások is tudományosnak számítanak. A tudomány lényegéhez tartozik a vita. Felmerül a kérdés: ki ítélheti meg, hogy Regnerus kutatása mennyire tudományos?
A Háttér a Melegekért azt írta, hogy tudományos oldalról Takács Judit szociológus, valamint két pszichológus, Széll Dávid és Rózsa Krisztián segítette a vonatkozó posztok megírását. Nos, sem Rózsa Krisztiánnak, sem Szél Dávidnak nincs számottevő tudományos tevékenysége (ellenben Rózsa érintett). Takács Judit pedig nem áll Regnerus felett a tudományos hierarchiában, viszont míg Regnerus a nagymintás kutatások szakértője és művelője a szociológián belül, Takács Judit nem az. Magyarán nincsenek abban a helyzetben, hogy egyszerűen tudománytalannak vagy akár csak rossznak nyilvánítsák Regnerus kutatását.
Ráadásul Charles Tittle (úgyszintén disszenter szociológus) már rámutatott, hogy
az olyan ügyekben, amelyekben a nyilvánosság megosztott, szinte mindig „ellentmondásosak a bizonyítékok”
– és ezek szerint ez alól az LMBTQ-ügyek, például a melegpárok örökbefogadása sem kivétel.
A szerzők rámutatnak arra, hogy a pszichológia nagyon hasonló helyzetben van a szociológiához, „a tendencia az, hogy úgy kell elemezni a dolgokat, hogy az megerősítse a hibátlan áldozat képét, ez pedig eltorzítja a kutatást és az elméletet”. De a humántudományok is a gonosz izmusok triumvirátusára koncentrálnak (kolonializmus, imperializmus, kapitalizmus), és felzabálta őket az áldozatkultúra háromfejű szörnye: a mindenbe osztály- faji és nemi elnyomást belelátó szemlélet. A konzervatívabb szemléletű tudósok pedig kiszorulnak az egyetemekről, és a tudományos minőségbiztosítás nonplusultrájának tekintett folyóiratlektorálás intézménye is egyre átpolitizáltabb.
Manning és Campbell az utolsó fejezetben a szólásszabadság kérdését vizsgálják, beleértve az egyetemi cenzúrát is. A végső következtetésük pedig az, hogy mivel az áldozatkultúra társadalmi előfeltételei terjednek, ezért egyelőre a közeljövőben az áldozatkultúra is velünk marad.
Gyakran merül fel a kérdés: miért olyan sikeres a woke-ideológia Amerikában, az áldozatkultúra, az LMBTQ-mozgalom és a progresszív eszmék? Ha ezt a könyvet összeolvassuk Grégor Puppinck Embertelen jogok című kötetével, illetve Carl Trueman amerikai eszmetörténész The Rise and Triumph of the Modern Self: Cultural Amnesia, Expressive Individualism, and the Road to Sexual Revolution című munkájával, akkor talán választ kaphatunk a kérdésre.
Bradley Campbell-Jason Manning: Az áldozatkultúra sikertörténete. Századvég, 2021.
Kép: thehumanist.com