Meloniék bekeményítettek: ez vár a migránsokra Olaszországban!

A tavaly megnyitott táborok működésképtelennek bizonyultak.

Az Európai Törvényszék novemberi digitális piacokat érintő precedens értékű ítélete zöld utat adott az erőfölénnyel való visszaélés egy új típusa, az önpreferálás jogsértésként történő megítéléséhez
„Az Európai Törvényszék 2021. november 10-i határozata szerint versenyjogellenes, ha egy domináns vállalkozás termékeit vagy szolgáltatásait előnyben részesíti saját platformján a riválisaival szemben. Ezzel az alapvető fontosságú ítéletével a luxembourgi testület szinte teljes egészében jóváhagyta az Európai Bizottság 2017-es Google Shopping döntését, mely 2,42 milliárd euróra büntette a technológiai óriást.
(…)
Miért kapott ekkora bírságot az amerikai vállalat? A Törvényszék szerint a Google versenyellenes gyakorlata két részben nyilvánult meg. Egyrészt, kiemelt elhelyezést biztosított a saját ár-összehasonlító szolgáltatásának. Ez különleges, feltűnő formátumban, képi megjelenéssel ellátva látható a keresőoldal legtetején. Tehát, amikor valaki megadott egy kifejezést a Google keresőben – például a „Nike edzőcipő” szavakat – a Google a saját vásárlási szolgáltatásából származó termékeket jelenítette meg a találati lista elején. Másrészt, bizonyos algoritmusok segítségével hátra sorolta riválisait. Ez ugyanakkor a saját szolgáltatására nem vonatkozott. A rivális ár-összehasonlító szolgáltatások így átlagosan a találati lista negyedik oldalán jelentek meg különleges formátum, illetve képi megjelenés lehetősége nélkül, kizárólag egyszerű (kék) linkek formájában.
A jogsértést a Bíróság három speciális körülmény fennállása alapján állapította meg, amely kiemelt jelentőséggel bír és hivatkozási alapul szolgálhat további digitális piacokat érintő döntésekben is. Elsőként megjegyezte a forgalom fontosságát, melyet a Google piacvezető keresőmotorja generál az internetes vállalkozások részére. Másodszor kiemelte az internet felhasználók keresési szokásait, akik rendszerint a találati lista első pár helyezettjére fókuszálnak. Végül megállapította, hogy a versenyellenes magatartás miatti forgalomveszteséget a versenytársak reálisan egyéb módon nem pótolhatták, például más kereső szolgáltatások igénybevételével vagy a felhasználók applikáció útján történő elérésével.
(…)
Egy üzleti gyakorlat legalább potenciális versenyellenes hatása alapvető feltétele az erőfölénnyel való visszaélés megállapíthatóságának. E tekintetben a Bíróság bizonyítottnak találta a magatartás versenyre gyakorolt káros hatását. Megállapította, hogy a Google gyakorlata következtében a versenytársak jelentős és tartós forgalomveszteséget szenvedtek el. Ezzel szemben a Google saját ár-összehasonlító szolgáltatásának forgalma jelentősen megnőtt. A versenytársak hátra sorolása és a saját szolgáltatása részére biztosított kiemelt elhelyezés magasabb díjakhoz vezethet a hirdetők számára, mely növelheti a hirdetett termékek fogyasztói árát, továbbá hátrányos hatással lehet az innovációra nézve is, hiszen gátolhatja új szereplők piacra lépését.
A Google részére nyitva álló fellebbezési lehetőség ellenére megállapítható, hogy a döntés utat nyit az Európai Bizottság, mint versenyhatóság, illetve a nemzeti versenyhatóságok hasonló tárgyú vizsgálatainak. Mint ahogy már jelenleg is folyamatban vannak hasonló tárgyú eljárások az Apple-lel, Amazonnal, illetve a Facebookkal szemben is. Ennek ellenére a több mint 10 évig tartó bizottsági vizsgálat és annak egyelőre csak elsőfokú bírósági felülvizsgálata intő jel abból a szempontból, hogy alkalmas-e a jelenlegi versenyjogi keretrendszer a rendkívül dinamikusan fejlődő digitális piacok szabályozására. Így ebben a kérdésben a végső megoldást sokkal inkább az Európai Parlament előtt jelenleg is folyamatban levő digitális piacokról szóló uniós jogszabálytervezet elfogadása jelentheti a jövőben.”