Az Alkotmánybíróság az uniós jog elsőbbségének megkérdőjelezése nélkül adhatott igazat a Kormánynak
Az alkotmánybírósági határozat szövegezéséből kiolvasható, hogy a Minisztériumnak igaza van, amikor attól tart, hogy az uniós migrációs szabályozás elégtelen mivolta korlátozza Magyarország népességére vonatkozó elidegeníthetetlen rendelkezési jogát.
Mit is mond az Alkotmánybíróság?
„Amennyiben az Európai Unióval közös hatáskörgyakorlás érvényesülése hiányos, Magyarország a fenntartott szuverenitás vélelmének megfelelően jogosult a nem kizárólagos uniós hatáskör gyakorlására, amíg az Unió intézményei meg nem teszik a közös hatáskörgyakorlás hatékony érvényesítéséhez szükséges intézkedéseket.”
Mit mond az Alaptörvény? Annak E) cikke értelmében az uniós tagságnak
„összhangban kell állnia az Alaptörvényben foglalt alapvető jogokkal és szabadságokkal, továbbá nem korlátozhatja Magyarország területi egységére, népességére, államformájára és állami berendezkedésére vonatkozó elidegeníthetetlen rendelkezési jogát.”
Mit mond az Európai Unióról szóló szerződés? Annak 4. cikke értelmében
"Az Unió és a tagállamok között megosztott hatáskörök a következő fő területeken alkalmazandók: (…) j) a szabadságon, a biztonságon és a jog érvényesülésén alapuló térség (…)."
A migráció kérdése nem kizárólagos uniós hatáskör, a jelenlegi migrációs szabályozás pedig még az uniós csúcsintézmények szerint is alkalmatlan funkciójának betöltésére.
funkciójának betöltésére.A határozatban foglaltak tehát értelmezhetők úgy, hogy elégtelen uniós migrációs szabályozás esetén a magyar alkotmányos érdekek érvényesítése nem szenvedhet csorbát – az emberi méltóság tiszteletben tartása mellett.
A kulcsfogalom: közös hatáskörgyakorlás
Magyarország az uniós csatlakozásával nem a szuverenitásáról (lényegében állami önrendelkezéséről) mondott le, hanem „mindössze” arról volt szó, hogy egyes, a többi tagállammal és az uniós intézményekkel közös hatáskörök gyakorlását tette lehetővé a korábbi Alkotmány módosításával. Ez azt jelenti, az uniós tagság és az Alaptörvény összhangjának mérlegelésekor abból kell kiindulni, hogy Magyarország szuverén. Ebből következően
az uniós tagságból eredő jogok gyakorlása és kötelezettségek teljesítése nem sérthetik Magyarország szuverenitását, és nem járhatnak az alkotmányos önazonosság sérelmével sem.
Ez az úgy nevezett fenntartott szuverenitás vélelme, amelyet a magyar Alkotmánybíróság egy 2016-os határozatában munkált ki.
Az Alkotmánybíróság határozatából kiolvasható, hogy a taláros testület elismeri a kizárólagos uniós hatáskörök nyomatékát. A magyar jogrend azonban erősebb azokban a szituációkban, amelyekre nézve az EU-nak nincs kizárólagos hatásköre, és a jogvédelem elégtelen szinten áll.