Ezt nem láttuk jönni: egy friss nemzetközi felmérés szerint a diákok egyre kevésbé tudják használni a számítógépet (!)
A magyar nebulók ugyanakkor jóval az EU-s átlag fölött teljesítenek. Csehország pedig szárnyal. Francesca Rivafinoli szemlecikke.
Az 50-50 százalékos arány rigorózus betartása a legtehetségesebb lányokat érinti hátrányosan.
Eredetileg az iskolai nemi szegregációt volt hivatott megszüntetni az az irányelv, amelyet számos tokiói állami iskola vezetett be a második világháború után, és amelynek lényege az, hogy nemi kvótát vezettek be az osztályteremben, 50-50 százalékos arányban – írja a Vice News.
Az ötlet először működött, ám, mint a portál hozzáteszi, a felvételiken egy idő után jóval magasabb pontszámokat értek el a lányok – olyannyira, hogy egy idő után az iskoláknak ezeket a lányokat el kellett utasítani, hogy megfeleljenek a nemi kvótának. Az egyik megoldás, amivel ezt ellensúlyozni próbálják, hogy a lányoknak magasabb pontszámokat kell teljesíteni.
A Vice News által megkérdezett japán oktatáskutatók szerint az állami középiskolákban még mindig férfiuralom érvényesül, férfiak a diákok elé állított példaképek, túlnyomó többségben férfiak a tanárok is, akik a fiúkat privilegizálják. A Tokiói Oktatási Tanács tavalyi felmérése szerint a középiskolai igazgatók 82,7 százaléka szerint hibátlan a kvótarendszer, nem szabad változtatni rajta. Hasonlóképp nyilatkoztak a magángimnáziumok vezetői is, akik attól tartanak, hogy ha több lányt vennének fel az ingyenes állami intézményékbe, akkor azon ők vesztenének, mert a tehetséges lányok többsége náluk tanul.
A kvóta eltörlését vagy legalábbis reformját szorgalmazó jogvédők azt akarják elérni az oktatási hatóságoknál, hogy a jövő évtől az állami iskolák a diákok 10 százalékát nemre való tekintet nélkül válasszák, míg a többit továbbra is egyenlő arányban választják ki a férfiak és a nők között, így szerintük máris 3 százalékkal több tehetséges lány útja nyílna meg az egyetemek felé.
Nyitóképen: Japán végzős tanulók. Fotó: Masahiro Sugimoto / Yomiuri / AFP