Arnaud de Nanteuil, az Université Paris-Est Créteil Val-de-Marne közjogi professzora, és a „nemzetközi gazdasági jogvita” LLM képzés igazgatója. Számos nemzetközi jogi és nemzetközi beruházásvédelmi jogi tárgyú könyv és tanulmány szerzője. A beruházásvédelmi vitákban államokat és beruházókat egyaránt képviselt, valamint választottbíróként is ítélkezett.
A New York Times egy régebbi cikke szerint az amerikai beruházók sehol másutt a világban nem tettek szert olyan jelentős befolyásra, mint Közép-Európában. Ezek az országok még a rendszerváltoztatást megelőzően szigorú beruházásvédelmi egyezményeket írtak alá. Számításba véve az ezen országok ellen azóta indított jogvitákat, milyen mérleg vonható meg?
Nehéz mérleget vonni alapos elemzés nélkül. Ugyanakkor jogi és politikai szempontból ezeknek az egyezményeknek fontos hatásuk volt: garanciát jelentettek a nyugati beruházók számára, akik a szovjet érából szabaduló országokban habozás nélkül kezdték meg üzleti működésüket. Másfelől pedig ennek révén
a közép-európai országok hamar lehántották magukról a „szovjet államok” jelzőt.
Meggyőződésem, hogy kulcsszerepet játszottak az országok külső imázsát érintően: egy beruházó sokkal kevésbé habozik egy zaklatott történelmi hátterű régióba országba települni, ha van védelmére szolgáló beruházásvédelmi egyezmény.
A legújabb kutatások ugyanakkor arra mutatnak rá, hogy viszonylag gyenge a kapcsolat a beruházásvédelmi egyezmények és a tőkeáramlás között. Ezzel szemben a szabadkereskedelmi egyezmények például jóval erőteljesebben befolyásolják a beruházásokat. Mi a véleménye erről?
Szükséges megjegyezni, hogy ezeket a felméréseket nagyon nehéz elkészíteni, és végső soron csak a korreláció hiányát tudják megállapítani, nem feltétlenül az ok-okozati összefüggés hiányát. A gazdasági mutatókon túl nyilvánvaló azonban, hogy egy ilyen egyezmény aláírása hatással van az ország imázsára, hiszen jelzi a külföldi beruházások fogadásának a szándékát, valamint azt, hogy az adott állam ennek érdekében hajlandó áldozatot hozni. Nekem úgy tűnik, hogy a szabadkereskedelmi egyezmények is ugyanezt a logikát követik. Azt a különbséget látni kell ugyanakkor, hogy
a beruházások mindenekelőtt olyan piacot keresnek, amit meg tudnak hódítani.
Ha tehát egy országban nincsen telekommunikációs hálózat, akkor a beruházók az üzleti lehetőség érdekében beruházásvédelmi egyezmény nélkül is befektetnek. Ez a helyzet a természeti erőforrásokkal is.
Az elmúlt időkben egyre többet hallani ezen egyezmények káros hatásairól. El tudná ezeket magyarázni?