Az alkotmányos akadályokkal kapcsolatban 2020 novemberében svéd jogászok is megszólaltak: a The Local nevű portálon közzétett jogi elemzésben szakértők a – a fentieket alátámasztva – azt találgatták, hogy vajon a kormányzat tétlensége valóban a közjogi akadályok számlájára írható, esetleg a kormány szakmai hibát vétett, amikor elmulasztott a tettek mezejére lépni.
Számos svéd szakértő véli ugyanis úgy, hogy téves az az alkotmányértelmezés, amely a svéd végrehajtó hatalom közjogi akadályozottságát támasztja alá járványhelyzetben.
Az ugyanis igaz, hogy a legtöbb európai államtól eltérően Svédországban nincs alkotmányos alapja a különleges jogrendnek, vagyis a svéd jogi eszköztárban nem létezik olyan „pánikgomb”, amellyel a kormány különleges szerepköre aktiválható.
Ezt az akadályt Mark Klamberg, a Stockholmi Egyetem nemzetközi jogásza az Emberi Jogok Európai Egyezményét alapul véve hárítaná el. Szerinte ugyanis az alapjogi joganyag a civilizált európai államok mintegy legkisebb közös többszöröseként szolgál, amelynek szabályozási logikájára ilyen esetekben bátran lehet támaszkodni.
Ebben ugyanis az emberi jogok két kategóriába sorolhatók: egyfelől az olyan abszolút parancsok, mint amilyen a kínzás és az embertelen bánásmód tilalma, minden esetben messzemenően tiszteletben tartandók. Létezik ugyanakkor az emberi jogoknak egy relatív kategóriája is, amelyek esetében az állam igenis élhet bizonyos korlátozásokkal (ilyen például a gyülekezés, vagy a véleménynyilvánítás szabadsága).